Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğrusal Olmayan Zaman Serileri Analizi | EKO 302 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ekonometri |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MÜCAHİT AYDIN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. VELİ YILANCI, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Mehmet AYDIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ticaret engelleri, homojen olmayan oyuncuların varlığı gibi sebeplerle, özellikle yüksek frekanslı verilerde doğrusal zaman serisi teknikleriyle modellenemeyen özellikler karşımıza çıkmaktadır. İşte bu ders boyunca doğrusal olmayan dinamikler tarafından yürütülen süreçleri modellemek amacıyla kullanılabilecek teknikleri öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Doğrusallık teştleri, doğrusal olmayan modeller, doğrusal olamayan modellere dayanan birim kök testleri, doğrusal olmayan modellere dayanan eşbütünleşme testleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Dinamikleri Kavrar. | Anlatım, | Ödev, |
2 | Doğrusal Olmayan Modellerle Tahmini Öğrenme | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
3 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Birim Kök Testlerini Öğrenir | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Eşbütünleşme Testlerini Öğrenme | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Doğrusallık Testlerini Öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal - Doğrusal Dışılık Farkı | Ders Notları |
2 | Doğrusallık Testleri - I | Ders Notları |
3 | Doğrusallık Testleri - II | Ders Notları |
4 | Doğrusal Olmayan Modeller I: TAR Modeller | Ders Notları |
6 | TAR Modellerin Testi ve Tahmini | Ders Notları |
7 | STAR Modellerin Testi ve Tahmini I | Ders Notları |
8 | Vize Sınavı | |
9 | STAR Modellerin Testi ve Tahmini II | Ders Notları |
10 | STAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri | Ders Notları |
11 | TAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri | Ders Notları |
12 | TAR Eşbütünleşme Testleri I | Ders Notları |
13 | TAR Eşbütünleşme Testleri II | Ders Notları |
14 | STAR Eşbütünleşme Testleri | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çil Yavuz, N. (2015). Finansal ekonometri. Baskı, Der Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Dinamikleri Kavrar. | ||||||||||||
2 | Doğrusal Olmayan Modellerle Tahmini Öğrenme | ||||||||||||
3 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Birim Kök Testlerini Öğrenir | ||||||||||||
4 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Eşbütünleşme Testlerini Öğrenme | ||||||||||||
5 | Doğrusallık Testlerini Öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |