Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 313 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör İlknur Rabia SIRAKAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları | Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18 |
2 | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları | Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | Arasınav | |
10 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | Seçim hukukunun temel ilkeleri | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları | Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | ||||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|