| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Metinleri Tenkidi | ILA 415 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Genel anlamda tefsir metinlerinin tanıtımı, metot ve içerik açısından mukayeseli değerlendirilmesi |
| Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze tefsir metinlerinden seçmeler yapılarak metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Farklı tefsir metinlerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Tefsir metinlerini okur | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Tefsir metinlerini analiz eder | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tenkidin anlam ve mahiyet açısından değerlendirilmesi | |
| 2 | Metin Tenkidinin Tarihçesi, çeşitleri, önemi, kaidesi, gerekçeleri, hedefleri | |
| 3 | Tefsir Metinleri Tenkidi yapılırken izlenecek metodların genel anlamda değerlendirilmesi (Dil yönünden, kelime manalarını verirken kullanılan metot açısından; konuların ele alınış yönü; sebeb-i nüzule riayet edilip edilmemesi yönü; ayetler arasında müna | |
| 4 | Taberi Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 183) değerlendirilmesi | |
| 5 | Cessasın Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 34) değerlendirilmesi | |
| 6 | Maverdinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Tevbe, 128) değerlendirilmesi | |
| 7 | Zemahşerinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Yunus,90-92) değerlendirilmesi | |
| 8 | Alusî´nin Tefsirinden seçilen bir metnin (Maun, 1-7) değerlendirilmesi | |
| 9 | Fahrettin Razinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Al-i İmran, 63) değerlendirilmesi | |
| 10 | Beyzavinin Tefsirinden seçilen bir metnin (İsra, 1-3) değerlendirilmesi | |
| 11 | Kurtubi Tefsirinden seçilen bir metnin (Enfal,15-16) değerlendirilmesi | |
| 12 | İbni Kesirin Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 62) değerlendirilmesi | |
| 13 | ŞevkanininTefsirinden seçilen bir metnin (Nur, 1-2) değerlendirilmesi | |
| 14 | Celaleyn Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara,6-16) değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Taberi, İbn Cerir. (1979): Camiul-Beyan. Beyrut. [2] İbn Kesîr, (1981), Tefsîrul-Kurânil-azîm, Beyrût: Darul-fikr [3] Şevkânî, M. (1992): Fethul-kadîr el-cami beyne fenneyir-rivâyeti ved-dirâyeti. Beyrût: Darul-fikr. [4] Zemahşerî, M. (ts): el-Keşşâf an hakâikit-tenzîl ve uyûnil-ekâvîl. Kahire: Şirketu Mustafa el-babî el-halebî. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, | ||||||||||||||
| 2 | Farklı tefsir metinlerini tanır, | ||||||||||||||
| 3 | Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar | ||||||||||||||
| 4 | Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar | ||||||||||||||
| 5 | Tefsir metinlerini okur | ||||||||||||||
| 6 | Tefsir metinlerini analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||