Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ahkâm Âyetleri | ILA 366 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Hukukunun ana kaynağı Kur´an-ı Kerim´in ayetleridir. Bu nedenle fıkhî hükümlerin dayandığı ayetlerin bilinmesi ancak ayetlerin dil ve anlam yönünden analizi ile mümkündür. Öğrencilere bu anlayışı kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ahkâm Ayetleri ile ilgili kaynakları tanıyarak İbadet ve sosyal hayatla ilgili Allahın mesajındaki hükümleri anlamak ve kavramak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hz. Peygamber devrini ayetlerin indirilişi açısından tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Ahkâmla ayetleriyle ilgili temel kaynakları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Ayetlerin analizlerini yaparak fıkıhçıların bakış açılarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Ayetlerde hedeflenen gayeleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Seçilen Ayetlerde sosyal olaylara yönelik bakışı analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Seçilen ayetlerin insani ilişkilerle ilgili öngörüsünü yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuranın indirilişi sırasındaki sosyal hayat ve vahiy mesajlarının algılanışı | |
2 | Ahkâm Ayetleri ile ilgili telif edilmiş olan tefsirler ve risaleler | |
3 | Fatiha suresinden elde edilen hükümlerin tahlili ve kulluk görevi | |
4 | Namazın farz oluşunu bildiren ayetlerin analizi, | |
5 | Zekâtın farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi, | |
6 | Orucun farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi, | |
7 | Haccın farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi, | |
8 | Ailenin Kuruluşu ile ilgili ayetlerin analizi I | |
9 | Ailenin Kuruluşu ile ilgili ayetlerin analizi II | |
10 | Boşanmanın meşruiyetini bildiren ayetlerin analizi I | |
11 | Boşanmanın meşruiyetini bildiren ayetlerin analizi II | |
12 | Ticari işlemlerle ilgili ayetlerin analizi, | |
13 | Had cezalarıyla ilgili âyetlerin analizi. | |
14 | Emanet yükümlülüğünü bildiren ayetlerin analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sabunî, Tefsiru Âyati´l-Ahkâm, Mektebetü´l-Gazali, Dimeşk, 1980. |
Ders Kaynakları | 1. Taberî, Camul-Beyan |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |