Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım | ZEE 118 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Uğur YASSIBAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanların sağlıklarını tehdit eden hastalıklar ve karşılaşabilecekleri kazalar, yanıklar, bayılma, alerji, donma, sıcak çarpması, zehirlenmeler ve yabancı cisime bağlı hava yolu tıkanıklarında uygulanabilecek basit fakat bilimsel acil yardım yöntemleri ve yaralanmalarda uygulanabilecek pansuman yapma, temel yaşam desteği hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Kaza ve felakete uğrayanları ölümden kurtarmak ve sakat kalmalarını önleme, verilecek eğitim ile sağlanacaktır. |
Dersin İçeriği | İnsan Vücudunun Anatomisi, bulaşıcı çocuk hastalıkları, epidemiyoloji, sanitasyon, İlk Yardım ve ABC’si, Yaralanmalar, Kanamalar, Şok, Koma, Travmalarda İlk Yardım Hizmetleri, Kırık ve çıkıklar, Yanıklarda İlk Yardım, Zehirlenmeler, Boğulmalarda İlk Yardım. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler toplumun sağlık sorunlarının önemini ve çözümlerini açıklarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Öğrenciler bakteriler, mantarlar, virüslerin yol açtığı hastalıklar ve kalıtımsal hastalıkları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
3 | Öğrenciler ilk yardım uygulamalarını yaparlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Öğrenciler acil durumlarda ne yapılması gerektiğini tartışırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
5 | Öğrenciler temel yaşam desteğini uygularlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Öğrenciler zehirlenmeler, yanıklar, bayılma, alerji durumlarında ilk yardım uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık nedir? Sağlık eğitimi nasıl yapılmalıdır? | Sayfa 1-14 |
2 | Çocuk hastalıkları, aşılar ve yapılması gerekenler | Sayfa 15-28 |
3 | İnsan Vücudunun Anatomisi. İlk Yardım, İlk yardımın ABC’si. | Sayfa 29-42 |
4 | Yaralanmalarda ilk yardım, yaralanmalarda pansuman ve yara temizliği | Sayfa 43-56 |
5 | Kanamalarda ve şokta ilk yardım.Travmalarda ilk yardım | Sayfa 57-68 |
6 | Trafik kazalarında uygulanan ilk yardım hizmetleri, Hasta taşınması ve triyaj | Sayfa 69-80 |
7 | Kırık ve çıkıklarda ilk yardım | Sayfa 81-96 |
8 | Yanıklarda ilk yardım. | Sayfa 97-118 |
9 | ARASINAV | |
10 | Zehirlenmelerde ilk yardım. | Sayfa 119-136 |
11 | Boğulmalarda ilk yardım. | Sayfa 137-150 |
12 | Hava yolu tıkanıklıklarında uygulanması gereken manevralar. | Sayfa 152-170 |
13 | Alerjik durumlarda ilk yardım | Sayfa 171-193 |
14 | Yapılan araştırmaların değerlendirilmesi | …… |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, (1994). |
Ders Kaynakları | - HECKMAN, J.D., ROSENTHAL, R.E., WORSING, R.A. : Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi, Dördüncü Baskı, Amerikan Ortopedik Cerrahlar Akademisi, Mısırlı Matbaası, İstanbul, (1991). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |