Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | HEM 401 | 7 | 4 + 8 | 8 | 13 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | SHE 211- Sağlıklı İletişim SHE 214- Engellilerle İletişim
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör.Dr. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Bedia TARSUSLU, Arş. Gör. SEVGİ KÖROĞLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireylerin tedavi ve bakımı konusunda bilgi- beceri ve güncel gelişmeler konusunda farkındalık kazandırma. |
Dersin İçeriği | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine ilişkin temel kavramlar Psikiyatrik sorunu olan hastanın tedavisi ve hemşirelik bakımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişim sürecini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Ruh sağlığı yönünden riskli grupları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Çocuk ve ergenlik döneminde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Rol Oynama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği uygulama alanlarında terapötik iletişim becerilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
8 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, hemşirelik süreci doğrultusunda yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Rol Oynama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
10 | Hemşirelik girişimlerini, psikiyatride yasal düzenlemeler ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
11 | Ruh sağlığı ve psikiyatri uygulamalarında davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. | Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Performans Görevi, |
12 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder. | Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
13 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğindeki güncel gelişmeler hakkında çıkarımda bulunur. | Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | RUH SAĞLIĞI VE PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİNDE TEMEL KAVRAMLAR | |
2 | RUH SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ | |
3 | ŞİZOFRENİ, DİĞER PSİKOTİK BOZUKLUKLAR VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
4 | DUYGUDURUM BOZUKLUKLARI VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
5 | ÇOCUKLUK VE ADÖLESAN DÖNEMİNDE GÖRÜLEN RUHSAL BOZUKLUKLAR VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
6 | TANILAMA VE HEMŞİRELİK UYGULAMALARI SINIFLAMA SİSTEMLERİ VE KANIT TEMELLİ HEMŞİRELİK GİRİŞİMLERİ | |
7 | ANKSİYETE, DİĞER NEVROTİK VE PSİKOSOMATİK BOZUKLUKLAR VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
8 | VİZE | |
9 | PSİKİYATRİK BOZUKLUKLARDA TEDAVİLER VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
10 | KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
11 | NÖROBİLİŞSEL BOZUKLUKLAR VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
12 | ALKOL-MADDE BAĞIMLILIĞI VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
13 | CİNSEL İŞLEV BOZUKLUKLARI, UYKU BOZUKLUKLARI VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI | |
14 | YEME BOZUKLUKLARI VE HEMŞİRELİK YAKLAŞIMI, RUH SAĞLIĞI VE BOZUKLUKLARINDA ETİK VE YASAL KONULAR |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi. 3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği. 4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. 5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi. 7. Arslan Delice, M. Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri için Kılavuz, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 8. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 9. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi. 10. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık. 11. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları. 12. Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen Baykara Z (ed.). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, 2017, Akademi Basın. 13. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık. 14. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişim sürecini inceler. | |||||||||
2 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları açıklar. | |||||||||
3 | Ruh sağlığı yönünden riskli grupları değerlendirir. | |||||||||
4 | Çocuk ve ergenlik döneminde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | |||||||||
5 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | |||||||||
6 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | |||||||||
7 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği uygulama alanlarında terapötik iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||
8 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, hemşirelik süreci doğrultusunda yapar. | |||||||||
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | |||||||||
10 | Hemşirelik girişimlerini, psikiyatride yasal düzenlemeler ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | |||||||||
11 | Ruh sağlığı ve psikiyatri uygulamalarında davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. | |||||||||
12 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder. | |||||||||
13 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğindeki güncel gelişmeler hakkında çıkarımda bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 22 | 10 | 220 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 325 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 13 | ||
dersAKTSKredisi | 13 |