Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelik Esasları I | HEM 101 | 1 | 6 + 4 | 8 | 13 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DOĞU KÖKCÜ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları,ilke ve uygulamaları öğretmek, birey,aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde gerekli bilgi ve beceriye sahip hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, hemşirelik mesleğinin tanım ve tarihsel gelişimini, Türkiye´de sağlık hizmetlerinin sunumunu, hemşirelikte temel ilke ve uygulamalar yönelik kavramların ve uygulamaların öğretilmesini, hasta bakımı uygulamaları için gerekli olan teorik ve uygulama becerilerini ve bakımın sunumunda hemşirelik süreci basamaklarının kullanılmasını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hemşirelikle ilgili temel kavramları, model ve kuramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, | Sınav, |
2 | Bir meslek olarak hemşireliği ve hemşireliğin meslekleşme sürecini ifade eder. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Hemşireliğin tarihsel gelişimini ve hemşireliği etkileyen faktörleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
4 | Sağlıklı hastane ortamı ile güvenli çevrenin özelliklerini ve hasta güvenliği uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav, Portfolyo, |
5 | Aseptik teknikleri açıklar ve uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Hastanın yaşam bulgularını alır ve değerlendirir. | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Hastanın öz bakım gereksinimlerini tanımlar ve deri bütünlüğünün sağlanması ile sürdürülmesine yönelik hemşirelik bakımını uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
8 | Sistemlere özgü uygun hemşirelik bakımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Eleştirel düşünerek bireyin gereksinim duyduğu bakımı en iyi şekilde karşılar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
11 | Sağlık ekibi, hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurar. | Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve dersin tanıtılması,Hemşirelikte temel kavramlar, model ve kavramlarla ile ilgili ilkeler | |
2 | Hemşireliğin gelişmesi, rol ve sorumlulukları, meslekleşme, uygulamalarda etik ilkeler | |
3 | Sağlık bakım sistemi ve yasal düzenlemeler | |
4 | Sağlıklı hastane ortamı ve Kanıta Dayalı hasta güvenliği uygulamaları | |
5 | Hastanın hastaneye kabul edilmesi ve taburcu edilmesi | |
6 | Laboratuvar uygulamalarında iş sağlığı ve Güvenliği | |
7 | Asepsi uygulamaları ve enfeksiyon kontrolü | |
8 | Vucüt mekaniği ve hareket gereksinimi | |
9 | Bireysel hijyen ve Kanıta Dayalı özbakım uygulamaları | |
10 | Yaşamsal bulgular | |
11 | Yaşamsal bulgular | |
12 | Enteral ve parenteral İlaç uygulamaları | |
13 | Enteral ve parenteral İlaç uygulamaları | |
14 | Enteral ve parenteral İlaç uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler, uygulamalar, (2008), Editör:Dr.Fatma Akça Ay. Hasta bakımı ve tedavisinde temel ilke ve uygulamalar Yrd. Doç. Dr. Emine Çakırcalı. Hemşirelik Esasları uygulama rehberi, Prof. Dr. Kamerya Babadağ, Prof. Dr. Türkinaz Atabek Aştı. Hemşirelik Tanıları el kitabı, Çeviren: Doç. Dr. Firdevs Erdemir. Hemşirelik Esasları El Kitabı, ed. Meliha Atalay |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hemşirelikle ilgili temel kavramları, model ve kuramları tanımlar. | |||||||||
2 | Bir meslek olarak hemşireliği ve hemşireliğin meslekleşme sürecini ifade eder. | |||||||||
3 | Hemşireliğin tarihsel gelişimini ve hemşireliği etkileyen faktörleri açıklar. | |||||||||
4 | Sağlıklı hastane ortamı ile güvenli çevrenin özelliklerini ve hasta güvenliği uygulamalarını açıklar. | |||||||||
5 | Aseptik teknikleri açıklar ve uygular. | |||||||||
6 | Hastanın yaşam bulgularını alır ve değerlendirir. | |||||||||
7 | Hastanın öz bakım gereksinimlerini tanımlar ve deri bütünlüğünün sağlanması ile sürdürülmesine yönelik hemşirelik bakımını uygular | |||||||||
8 | Sistemlere özgü uygun hemşirelik bakımını yapar. | |||||||||
9 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
10 | Eleştirel düşünerek bireyin gereksinim duyduğu bakımı en iyi şekilde karşılar. | |||||||||
11 | Sağlık ekibi, hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 90 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 10 |
Toplam | 110 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 8 | 128 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 24 | 6 | 144 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 321 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,84 | ||
dersAKTSKredisi | 13 |