Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM 303 | 5 | 4 + 8 | 8 | 16 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, Arş.Gör.Dr. SİNEM YALNIZOĞLU ÇAKA, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN, Arş.Gör. HAMİDE ARSLAN, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. BÜŞRA KÜÇÜKTÜRKMEN PAŞA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Kadın sağlığı ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeler, kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlık ve esenliğinin korunması ve geliştirilmesi, kadının aile ve toplumdaki rolünün yükseltilmesi, perinatal bakım, infertilite, cinsellik ve cinsel eğitim, jinekoloji ve jinekolojik onkoloji hastalıklarında bakım. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramların, ulusal ve uluslararası göstergelerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Doğum sonu dönemde normal / riskli loğusa, yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bakım uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/ riskli gebe ve ailesinin bakımını uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Kadın Hastalıklarını tanımlar ve gerekli hemşirelik girişimlerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Toplumsal Cinsiyet kavramını bilir ve kadın sağlığına yansımalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
9 | Aile planlaması kavramını ve önemini açıklar ve aile planlaması yöntemlerini yeni geliştirilen yöntemler dâhil sıralayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın ve üreme sağlığına genel bakış, kadın sağlığı ile ilgili temel kavramlar | Literatür taraması |
2 | Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri | Literatür taraması |
3 | Kadın ve erkek üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi | Literatür taraması |
4 | Gebeliğin oluşumu, gelişimi ve fetal sağlığın değerlendirilmesi | Literatür taraması |
5 | Gebelikte anne sağlığının değerlendirilmesi, yaşanan problemler ve hemşirelik bakımı | Literatür taraması |
6 | Riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı | Literatür taraması |
7 | Normal doğum eylemi ve ağrı kontrolü | Literatür taraması |
8 | Aile planlaması | Literatür taraması |
9 | Doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımı | Literatür taraması |
10 | İnfertilite ve hemşirelik yaklaşımı | Literatür taraması |
11 | Kadının yaşam evreleri | Literatür taraması |
12 | Jinekolojik sorunlar (Enfeksiyon, Kanama, Üreme organ yer değişiklikleri) | Literatür taraması |
13 | Jinekolojik bening ve malign tümörler hemşirelik yaklaşımı | Literatür taraması |
14 | Kadın Sağlığında Kanıt Temelli Uygulamalar | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Basılmamış Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 2016 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramların, ulusal ve uluslararası göstergelerini sıralar | |||||||||
2 | Kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular | |||||||||
3 | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini tanımlar | |||||||||
4 | Doğum sonu dönemde normal / riskli loğusa, yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bakım uygular | |||||||||
5 | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/ riskli gebe ve ailesinin bakımını uygular | |||||||||
6 | Kadın Hastalıklarını tanımlar ve gerekli hemşirelik girişimlerini uygular | |||||||||
7 | Toplumsal Cinsiyet kavramını bilir ve kadın sağlığına yansımalarını açıklar | |||||||||
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | |||||||||
9 | Aile planlaması kavramını ve önemini açıklar ve aile planlaması yöntemlerini yeni geliştirilen yöntemler dâhil sıralayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 15 | 8 | 120 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 402 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 16,08 | ||
dersAKTSKredisi | 16 |