Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Polıtıcs and Foreıgn Polıcy In Modern Iran | UOC 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | BAYRAM SİNKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Zana Baykal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin modern İran siyaseti ve dış politikasını öğrenmelerini ve İran siyasetinde etkili olan farklı dinamiklerin etkileşimini anlamalarını sağlamaktır. Derste İran siyasetini etkileyen sosyo-politik, bölgesel ve sistemik faktörler ile İran siyasi tarihindeki kritik dönüm noktaları incelenecektir. Böylece derste öğrencilerin İran?da siyasi gelişmeler üzerinden etkili olan farklı yapısal ve konjonktürel gelişmelerin etkileşimini anlamaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Derste İran siyasetini etkileyen sosyo-politik, bölgesel ve sistemik faktörler ile İran siyasi tarihindeki kritik dönüm noktaları incelenecektir. Derse kayıt olan her öğrencinin haftalık okumaları yapması ve sınıftaki tartışmalara katkıda bulunması beklenmektedir. Derste işlenecek ana konu başlıkları şöyledir; İranzemin: İran?ın Fiziki ve Beşeri Coğrafyası Tarihin Mirası ve İran?da Siyaset 19. Yüzyıl İranı?nda Toplum ve Siyaset Pehleviler Döneminde İran?da Siyaset ve Dış Politika İran Devrimi: Arkaplanı ve Sonuçları Reform Hareketinin Yükselişi ve Düşüşü Ahmedinecad Döneminde Siyaset ve Dış Politika |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İran çalışmalarının ilgi alanları ve gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | İran?ın fiziki ve sosyal yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | İran?ın tarihsel geçmişi ve siyasete etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | 19.yüzyıl Iran?ında sosyal yapı ve siyasetin genel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | 1906 Meşrutiyet Devriminin nedenleri ve sonuçları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Rıza Han?ın iktidara gelmesi, Pehlevi hanedanının kuruluşu ve İran?ın modernleşmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Milliyetçi hareketin yükselişi ve petrol endüstrisinin millileştirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | vize haftasi | Sınav, | |
9 | İslam Devrimini hazırlayan ve hızlandıran faktörler, devrim süreci | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
10 | İslam devriminin sonuçları, yeni rejimin kurulması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
11 | Devrimin 1980lerde izlenen siyaset ve dış politikaya etkileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
12 | Devrimci siyaset ve dış politikanın reformcu yönetimler tarafından dönüştürülmesi, reformcu iktidarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
13 | Ahmedinecad döneminde siyaset ve dış politikada kaydedilen önemli gelişmeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
14 | güncel İran siyasetinin değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | 4,6 |
2 | Iranzemin: İran?ın Fiziki ve Beşeri Coğrafyası | 9,10 |
3 | Tarihin Mirası ve Iran Siyaseti | 11,12 |
4 | 19. Yüzyıl İran?ında Toplum ve Siyaset | 3, 6, 13 |
5 | Meşrutiyet Hareketi ve Anayasa Devrimi (1905-06) | 3,4, 6, 14 |
6 | Rıza Şah Döneminde Siyaset ve Dış Politika | 4, 6, 15 |
7 | Milliyetçi Hareketin Yükselişi, Musaddık ve 1953 Darbesi | 4, 6, 16 |
8 | Sinav Haftasi | |
9 | İran Devrimi (1979) I: Arkaplan | 2, 4,6, 18 |
10 | İran Devrimi (1979) II: Sonuçlar | 2,4,6, 19, 20 |
11 | Devrimci Onyılda Siyaset ve Dış Politika | 7, 8, 22, |
12 | Reform Hareketinin Yükselişi ve Düşüşü | 7,8, 21 |
13 | Ahmedinecad (2005-2013) Döneminde Siyaset ve Dış Politika | 7, 8, 16, 17 |
14 | Genel Degerlendirme | 7, 8, 23 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kaynakların büyük çoğunluğu makale olup üniversitenin veritabanlarından indirilebilmektedir. İlgili kitaplar kütüphanede bulunabilir. |
Ders Kaynakları | 1. Said A. Arjomand, The Turban of the Crown: The Islamic Revolution in Iran, New York: Oxford University Press, 1988. 2. Mohsen M. Milani, The Making of Iran?s Islamic Revolution, Westview Press, Colorado, 1994. 3. Nikki R. Keddie, Qajar Iran and the Rise of Reza Khan, 1796-1925, Mazda Publishers, Costa Mesa, 1999. 4. Nikki R. Keddie, Modern Iran: Roots and Results of Revolution, Yale University Press, New Haven, 2006. 5. Ali M. Ansari, Modern Iran, Harlow: Pearson, 2007. 6. Ervand Abrahamian, A History of Modern Iran, Cambridge University Press, New York, 2008. 7. Said A. Arjomand, After Khomeini: Iran after His Successors, Oxford University Press, Oxford, 2009. 8. Ray Takeyh, Guardians of the Revolution, Oxford University Press, Oxford, 2009. 9. Eric Hooglund, ?The Society and its Environment?, G. E. Curtis & E. Hooglund (eds.), Iran: A Country Study, 2008. 10. ?Iran-zamin: The Physical Environment? by John W. Limbert in Iran: At War with History (Boulder, Colo.: Westview Press, 1987), pp. 1-10. 11. Bernard Lewis, ?Iran in History?, in Middle Eastern Lectures no. 4 (2001). 12. Shaul Bakhash, ?Historical Setting?, G. E. Curtis & E. Hooglund (eds.), Iran: A Country Study, 2008. 13. Hamid Algar, ?Religious Forces in Eighteenth and Nineteenth Century Iran,? The Cambridge History of Iran, vol.7, pp.705-731. 14. Vanessa Martin, ?State, Power, and Long-term Trends in the Iranian Constitution of 1906 and its Supplement of 1907?, Middle Eastern Studies, vol.47, no.3 (2011). 15. Gavin R.G. Hambly, ?The Pahlavi Autocracy: Rıza Shah, 1921-1941,? The Cambridge History of Iran, vol.7, pp.213-243. 16. Mark J. Gasiorowski, ?The 1953 Coup D?etat in Iran,? Int. J. of Middle East Studies, vol.19, no.3 (1987). 17. Gavin R.G. Hambly, ?The Pahlavi Autocracy: Muhammad Rıza Shah, 1941-1979,? The Cambridge History of Iran, vol.7, pp.244-296. 18. Hamid Algar, ?Religious Forces in Twentieth Century Iran,? The Cambridge History of Iran, vol.7, pp.732-764. 19. Hamidreza Jaleipour, ?Iran?s Islamic Revolution: Achievements and Failures,? Critque: Critical Middle Eastern Studies, vol.15, no.3 (2006). 20. R.K. Ramazani, ?Iran?s Foreign Policy: Contending Orientations?, Middle East Journal, vol.43, no.2 (1989). 21. Henner Furtig, ?Iran ? the ?Second Islamic Republic?? J. of South Asian and Middle Eastern Studies, vol.20, no.3 (1997). 22. Mehdi Moslem, ?The State and Factional Politics in the Islamic Republic of Iran?, in E. Hooglund (ed.), Twenty Years of Islamic Revolution, Syracuse: Syracuse University Press, 2002, pp.19-35. 23. Ali Ansari, ?Iran under Ahmadinejad: Populism and its malcontents?, International Affairs, vol.84, no.4 (2008). |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 37 |
2. Ödev | 38 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |