| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Anayasa Hukuku | SBK 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. gör. İlknur Rabia TÜRKÖLMEZ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste ,Anayasacılık düşüncesi ve anayasa kavramının çeşitli açılardan anlamı; anayasa türleri, anayasaların kim tarafından nasıl yapıldığı; anayasallık denetimi; devletin unsurları; devlet çeşitleri; güçler ayrılığı; hükümet sistemleri; Türk anayasa tarihi; 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi; 1982 Anayasasının belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ve yargı organının genel esaslarına değinilecektir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 11 | 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Anayasa, anayasa hukuku, anayasa hukukunun kaynakları; anayasacılık düşüncesi ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 2 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişi | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 3 | Anayasallık denetimi ve modelleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 4 | Devlet, kurucu unsurları ve çeşitli açılardan devletler (şekilleri yönünden, egemenliğin dağılımı-kompozisyonları yönünden) | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 5 | Güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 6 | Türk anayasa tarihi : 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları ve 1961 Anayasasının kısaca tanıtımları | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 7 | 1982 Anayasasının yapılışı ve değiştirilişi ve belirgin özellikleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 8 | 1982 Anayasasına göre Türkiye Cumhuriyeti Devleti?nin nitelikleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 9 | ARASINAV | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 10 | 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması, sınırlandırılması ve durdurulması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 11 | 1982 Anayasasında yasama organının oluşumu ve işleyiş esasları | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 12 | Yasama Organının görev ve yetkileri ve yürütme ile ilişkileri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 13 | 1982 Anayasasında Türk Yargı Düzeni ve Anayasa Mahkemesinin oluşumu, görev ve yetkileri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| 14 | 1982 Anayasasına göre anayasa yargılaması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Gülener, Serdar. Türkiye'de anayasa yargısının demokratik meşruluğu. On İki Levha Yayıncılık, 2017. 2-Gülener, Serdar. Türkiye'nin Anayasa Düzeni Kavramlar ve Kurumlar, Sakarya Yayıncılık, 2017 | 
| Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
| 14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | ||||||||||||||||||||
| 6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | ||||||||||||||||||||
| 7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | ||||||||||||||||||||
| 8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | ||||||||||||||||||||
| 10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
| 11 | 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
| 12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||