Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
III. Ders Kurulu (Ürogenital ve Endokrin Sistemler) | TIP 2300 | 0 | 106 + 28 | 8 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Boşaltım, endokrin ve üreme sistemlerini oluşturan organların lokalizasyonu, oluşumları ve bu organları oluşturan yapılar hakkında gelişimsel, yapısal, hücresel, biyokimyasal ve işlevsel düzeyde temel bilgiler sağlamaktır. Böbrek, üreter, mesane, üretra, testisler, boşaltma kanalları, bezleri ve ovaryumlar, uterin tüpler, uterus, vajina, meme bezleri, plasenta, hipofiz, tiroid, paratiroid, pineal ve böbrek üstü bezlerinin normal gelişimi, anatomisi, histolojik yapısı ve işlevleri ile ilgili temel bilgilerin kavranması sağlanır. Endokrinolojinin genel kavramları, hormonların yapısal ve işlevsel analizi, hipotalamo-hipofizer hormonal sistemin analizi, çalışması, gonadların üreme hücrelerini oluşturması ve hormonları salgılaması, menstrüel siklus, gebelik, laktasyon ve vücudun iç çevresinin su ve inorganik kompozisyon açısından homeostazisi üzerine derinlemesine bakış sağlanır. Öğrencilere intradermal, intrasubkutan ve intramüsküler enjeksiyonları yapmak için uygun yer, materyal ve beceri kazanmak üzere bilgi aktarılır. Ürogenital sistem enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları ve tanısını öğrenir. Boşaltım, endokrin ve üreme sistemlerinin anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonu, bu sistemlerin özelliklerinin morfolojik olarak doku ve hücresel düzeyde detaylı olarak açıklanarak bilgi kazanılması, her bir organ ve sistemin fizyolojik özellikleri, fonksiyonları ve birbirleri ile olan ilişkilerinin öğrenilmesi, farklı yapı ve özellikteki hormonların biyokimyasal yapı, özellik ve fonksiyonlarının açıklanması ile hormonların bu sistemler üzerinde olan etkilerini ve kontrol mekanizmalarını kavranması amaçlanmiştir. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üriner sistemi, genital sistemi ve endokrin sistemi oluşturan organları morfolojik açıdan tanır | Anlatım, | Sınav, |
2 | Ürogenital ve endokrin sistem organların beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir | Anlatım, | Sınav, |
3 | Ürogenital ve endokrin sistemi oluşturan organların gelişimini ve histolojisini öğrenir. | Anlatım, | Sınav, |
4 | Ürogenital sistem enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları ve tanısını öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
5 | Endokrin sistemin sinir sistemi ile birlikte vücudun önemli bir kontrol sistemi olduğunu kavrar. | Anlatım, | Sınav, |
6 | Endokrin bezleri ve salgıladıkları hormonları tanımlayarak vücuttaki fonksiyonlarını açıklayabilir. | Anlatım, | Sınav, |
7 | Böbreklerin işlevlerini, vücut sıvı ve elektrolit dengesini açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
8 | Hormon üretimi ve hormonların etkileriyle ilgili mekanizmalar, düzenlenmesi ve bu olayları etkileyen faktörleri anlatabilir | Anlatım, | Sınav, |
9 | Erkek ve dişi üreme sisteminin endokrin regülasyonunu kavrayabilir | Anlatım, | Sınav, |
10 | Gebelik süreci ve süreçte hormonal ve biyokimyasal değişimleri sayabilir | Anlatım, | Sınav, |
11 | Pankreas ve gastrointestnal traktus hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını kavrayabilir | Anlatım, | Sınav, |
12 | Cinsiyet, Adrenal medulla ve korteks hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
13 | Tiroid hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
14 | Kalsiyum metabozlimasını düzenleyen hormonları tanımlayabilir | Anlatım, | Sınav, |
15 | Böbrek fonksiyon testleri hakkında genel bilgi kazanıp teorik ve pratik kullanımını yapabilir | Anlatım, | Sınav, |
16 | İntrasubkutan, intramüsküler ve intradermal enjeksiyon işlemlerinin basamaklarını sayabilir ve uygulayabilir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endokrin Organlar, Böbrek ve üreter, Vesica urinaria, urethra anatomisi, Hormonların yapısı, sınıflandırılması ve etki mekanizmaları, Adrenal korteks ve medulla hormonları, Gram (+) kokların sınıflandırılması | |
2 | İnsülin, Glukagon, Diabetes Mellitus, endokrin sistemin histolojisi | |
3 | Endokrin bezlerin ve böbreklerin histolojisi ve embriyolojisi, Cinsiyet bezi hormonları, Kalsiyum metabolizmasını düzenleyen hormonlar, Eikozenoidler, Paratiroit hormonu, | |
4 | Pnömokok ve Enterokoklar, Enterik bakterilerin genel özellikleri, Pelvis, Perineum anatomisi | |
5 | Erkek ve kadın genital organları anatomisi, Over, üreter mesane ve histolojisi, Kadın ve erkek üreme sistemi, Gebelik ve Emzirme, Gebelik biyokimyası, Böbrek fonksiyon testleri, Enterik bakterilerin tanısı | |
6 | Pankreas ve gastrointestinal traktus hormonları, Fetus ve Yeni Doğan Fizyolojisi, Neisseriae, Morexella, Vücut Sıvı Bölmeleri, Salmonella ve Shigella, Gl. Filtrasyon, Böbrek kan akımı ve kontrolü, Vibrio | |
7 | Vagina ve dış genital histolojisi, meme bezi gelişimi ve histolojisi, Bakteriyolojik tanı yöntemleri, Dişi genital sistem gelişimi, Tübüllerde geri emilim ve sekresyon, Testis ve erkek genital sistem histolojisi, | |
8 | Ekst. Sıvı Ozm. Ve Sodyum Konst. Düz, İntra ve ekstra testiküler kanalların histolojisi, Erkek genital eklenti bezleri ve penis histolojisi, Asit-Baz Deng. Düz, Böbrek Hastalıkları ve Diüretikler | |
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|