Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları | TIP 516 | 5 | 36 + 62 | 5 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ATİLA EROL, Prof.Dr. ESRA YAZICI, Prof.Dr. ALİ SAVAŞ ÇİLLİ, Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları alanında starjerlere temel teorik bilgileri öğretmek ve pratik uygulamalar konusunda eğitim vermek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Hasta ve yakınından öykü alma, psikiyatrik muayene, dosya hazırlama ve hasta izlemi bilgi ve becerisi kazandırılması. Ruhsal hastaliklarin etiyolojisi, nörobiyolojisi, klinik özellikleri, tani ve tedavisi konusunda temel bilgi sahibi olma. Yaygin görülen ruhsal hastaliklarin tanınması, önleyici ve temel tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. Temel psikofarmakolojik tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. Genel tıbbi hastalıklara biyopsikososyal yaklaşımın öğrenilmesi. Tıbbi hastalıkların psikiyatrik yönünün, psikiyatrik hastalık ve belirtilerin tıbbi yönünün öğrenilmesi. Acil psikiyatrik hastalıklara yaklaşımın ve temel farmakolojik ve psikoterapotik müdahalelerin öğrenilmesi. Adli psikiyatri ile ilgili uygulamaların ve adli rapor düzenlemede temel prensiplerin öğrenilmesi. Psikiyatrik bozuklukların tedavisinde yaygın bir şekilde kullanılan psikoterapiler hakkında teorik ve temel uygulama ile ilgili bilgilerin öğrenilmesi.. Her hastaya hastalığı ve tedavisi ile ilgili kısa ve anlaşılır açıklama yapmayı ve hasta ait bilgilerin gizliliğini koruma konusunda gerekli becerileri kazanma. Hasta ve hasta yakınları ile empatik ve etkin iletişim kurma becerileri edinme
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Psikiyatrik anamnez alma ve psikiyatrik muayenenin temel prensiplerinin öğrenmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
3 | Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
7 | Alkol madde kullanım bozuklukları ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi. | Benzetim, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
8 | Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
9 | Kişilik Bozuklukları hakkında temel bilgilerin öğrenilmesi | Benzetim, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
10 | Konsültasyon Liyezon psikiyatrisi ile ilgili temel yaklaşımların öğrenilmesi | Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
11 | Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
12 | İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
13 | Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda beceri kazanırlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
14 | Bu stajın sonunda öğrenciler majör psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yöntemlerini öğrenirler | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
15 | Ayrıca psikiyatrik bozukluklar ile tıbbi hastalıklar arasındaki ilişkiyi öğrenir, temel bir tıp disiplini olan psikiyatri bilimi hakkında gerçeğe uygun bir bilgi birikimine sahip olurlar | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PSIKIYATRIK GÖRÜŞME,PSIKIYATRIK SEMIYOLOJI | |
2 | DEPRESYON VE İLIŞKILI BOZUKLUKLAR | |
3 | BIPOLAR VE İLIŞKILI BOZUKLUKLAR | |
4 | OKB VE ILIŞKLI BOZUKLUKLAR, ANKSIYETE BOZUKLUKLARI | |
5 | BESLENME VE YEME BOZUKLUKLARI, ŞIZOFRENI VE DİĞER PSİKOTİK BOZUKLUKLAR | |
6 | ALKOL MADDE KULLANIM BOZUKLUKLARI, UYKU BOZUKLUKLARI | |
7 | KIŞILIK BOZUKLUKLARI, PSIKOTERAPILER | |
8 | CINSELLIK VE CINSEL IŞLEV BOZUKLUKLARI, DISSOSIYATIF BOZUKLUKLAR | |
9 | PERINATAL DÖNEMDE PSIKIYATRIK HASTALIKLAR, NÖROKOGNITIF BOZUKLUKLAR | |
10 | BEDENSEL BELİRTİ BOZUKLUKLARI, ADLİ PSİKİYATRİ | |
11 | KONSÜLTASYON LİYEZON PSİKİYATRİSİ, TRAVMA VE STRESÖRLE İLIŞKILI BOZUKLUKLAR | |
12 | KLİNİK PSİKOFARMAKOLOJİ | |
13 | ACİL PSİKİYATRİ | |
14 | ERIŞKINDE DEHB, BIYOLOJIK TEDAVILER VE EKT, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları, dersi veren öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
Ders Kaynakları | Öztürk, M. Orhan; Uluşahın, Aylin. Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015Köroğlu E, Güleç C (ed): Temel Psikiyatri Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2012Oğuz Karamustafalıoğlu; Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevleri,2018Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P (ed): Kaplan ve Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins, Baltimore, (çeviri ed; H. Aydın, A Bozkurt), Güneş Kitapevi, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | X | |||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | X | |||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | X | |||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | X | |||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | X | |||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | X | |||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | X | |||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | X | |||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | X | |||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | X | |||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | X | |||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | X | |||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | X | |||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | X | |||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | X | |||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | X | |||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | X | |||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | X | |||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | X | |||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | X | |||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 62 | 1 | 62 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 36 | 1 | 36 |
Toplam İş Yükü | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |