| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Göğüs Hastalıkları | TIP 509 | 5 | 43 + 23 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF AYDEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF AYDEMİR, Prof.Dr. CAHİT BİLGİN, Prof.Dr. AYSUN ŞENGÜL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Göğüs Hastalıklarında hastaya yaklaşım, anamnez alma, genel fizik muayene ve solunum sistemi muayenesi, hasta-hekim ilişkilerinin geliştirilmesi, sık görülen solunumsal ve akciğer hastalıkların tanı ve tedavi prensiplerinin öğretilmesi, laboratuar ve radyolojik incelemeler hakkında bilgi ve deneyim kazandırılması, amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Göğüs Hastalıkları temel bilgileri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1. Göğüs hastalıkları alanında iyi anamnez alabilme yetkinliğini edinmeleri, | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | 2. Solunum sistemi fizik muayene yetkinliği kazanmaları, | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| 3 | 3. Sık rastlanan hastalıklara tanısal yaklaşım ve ayırıcı tanı yeteneği kazandırılması, | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| 4 | 4. Sık rastlanan Göğüs hastalıklarının tedavisi konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazanabilmeleri; | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| 5 | 5. Tedavide kullanılan inhaler cihazları hastalara tarif edebilme yetkinliğini kazanmaları, | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| 6 | 6. Önemli akciğer hastalıklarına yönelik koruyucu/önleyici hekimlik alanında yeterli bilgi ve beceriyi kazanabilmeleri; | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| 7 | 7. Arteriyel kan gazı alma, tüberkülin testi gibi uygulamaları yapma, solunum fonksiyon testi, akciğer grafisi gibi uygulamaları yorumlama becerilerini kazanabilmeleri | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | KLİNİK UYGULAMALAR: TANIŞMA, GENEL İŞLEYİŞ HAKKINDA BİLGİLENDİRME, SERVİSİN TANITIMI | |
| 2 | GÖĞÜS HASTALIKLARINDA ANAMNEZ ALMA | |
| 3 | GÖĞÜS HASTALIKLARINDA SEMPTOMLAR | |
| 4 | GÖĞÜS HASTALIKLARINDA FIZIK MUAYENE | |
| 5 | SOLUNUM SİSTEMİ, ANATOMİ, FİZYOLOJİ, HİSTOLOJİ KLİNİK BAKIŞ | |
| 6 | KRONIK OBSTRÜKTIF AKCIĞER HASTALIĞI,KRONIK OBSTRÜKTIF AKCIĞER HASTALIĞI AKUT ALEVLENME | |
| 7 | ASTIM, ASTIM /AKUT ALEVLENME | |
| 8 | PLEVRAL EFFÜZYONLAR VE TORASENTEZ | |
| 9 | AKCİĞER RADYOLOJİSİ | |
| 10 | İNHALER CİHAZLARIN AKILCI KULLANIMI, SOLUNUM ENFEKSİYONLARI VE AKILCI ANTİBİYOTİK KULLANIMI | |
| 11 | PNÖMONILER | |
| 12 | AKCIĞER KANSERLERI, MEZOTELYOMA | |
| 13 | TÜBERKÜLOZ | |
| 14 | PULMONER EMBOLİ |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | SABİS, perculus plus sistemine yüklenmiştir. |
| Ders Kaynakları | 1- Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TUSAD), GÖĞÜS HASTALIKLARI KİTABI: [https://www.solunum.org.tr/yayinlar/list/853/gogus-hastaliklari.html] |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
| 2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
| 3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | X | |||||
| 4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | X | |||||
| 5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | X | |||||
| 6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | X | |||||
| 7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | X | |||||
| 8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | X | |||||
| 9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
| 10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
| 11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
| 12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | X | |||||
| 13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
| 14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | X | |||||
| 15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | X | |||||
| 16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | X | |||||
| 17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
| 18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | X | |||||
| 19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
| 20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | X | |||||
| 21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | X | |||||
| 22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
| 23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | X | |||||
| 24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | X | |||||
| 25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
| 26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | X | |||||
| 27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | X | |||||
| 28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | X | |||||
| 29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
| 30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | X | |||||
| 31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | X | |||||
| 32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1. Göğüs hastalıkları alanında iyi anamnez alabilme yetkinliğini edinmeleri, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | 2. Solunum sistemi fizik muayene yetkinliği kazanmaları, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | 3. Sık rastlanan hastalıklara tanısal yaklaşım ve ayırıcı tanı yeteneği kazandırılması, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | 4. Sık rastlanan Göğüs hastalıklarının tedavisi konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazanabilmeleri; | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | 5. Tedavide kullanılan inhaler cihazları hastalara tarif edebilme yetkinliğini kazanmaları, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | 6. Önemli akciğer hastalıklarına yönelik koruyucu/önleyici hekimlik alanında yeterli bilgi ve beceriyi kazanabilmeleri; | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | 7. Arteriyel kan gazı alma, tüberkülin testi gibi uygulamaları yapma, solunum fonksiyon testi, akciğer grafisi gibi uygulamaları yorumlama becerilerini kazanabilmeleri |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| 1. Pratik | 50 |
| 1. Teorik | 50 |
| 1. Teorik Bütünleme | 50 |
| 1. Pratik Bütünleme | 50 |
| Toplam | 200 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|