| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aile Hekimliği | TIP 602 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ, Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dönem 6 öğrencilerinin Aile Hekimliği disiplininin ilkeleri ve yeterlilikleri doğrultusunda, birinci basamağa odaklı temel bilgi, beceri ve tutum kazanmalarıdır |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık sisteminin yapısını, güncel sağlık uygulamalarını ve aile hekimliği disiplininin bu yapı ile ilişkisini açıklar, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Performans Görevi, |
| 2 | Birinci basamakta sık görülen semptom ve tanıların epidemiyolojisini tanımlar ve bunu özgül karar verme sürecinde kullanır, | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, |
| 3 | Aile hekimliğinde kayıtların önemini açıklar ve uygun kayıt tutar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, |
| 4 | Birinci basamak sağlık hizmetlerinden olan “Koruyucu Hekimlik” kapsamındaki Bebek-Çocuk, Gebe takipleri, aktif immunizasyon programları ve Sağlık Bakanlığınca yürütülen tarama programlarında aile hekiminin görev ve sorumluluklarını kavrar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, |
| 5 | Kontrasepsiyon, prekonsepsiyon, seyahat tıbbı gibi bireylere verilen danışmanlık hizmetlerini öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, |
| 6 | Kronik hastalıkların ve evde bakım hizmeti alan hastaların yönetimindeki aile hekikiminin görev ve sorumluluklarını kavrar | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, | Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Birinci Basamakta Hizmet Veren Hekimlerin Görev Ve Sorumluluklari | |
| 2 | Aile Hekimliği Bilgi Sistemi ve Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği | |
| 3 | Yeşil Ve Kirmizi Reçete İşlemleri, Akilci İlaç Kullanimi | |
| 4 | Birinci Basamakta Sık karşılaşılan hastalıkların yönetimi | |
| 5 | Birinci Basamakta Genişletilmiş Bağişiklama Programi | |
| 6 | Yanikli Hasta Yönetimi | |
| 7 | Tibbi Atiklarin Yönetimi | |
| 8 | Doğum Ve Ölüm Hizlarinin Hesaplanmasi Ve Değerlendirilmesi | |
| 9 | ||
| 10 | ||
| 11 | ||
| 12 | ||
| 13 | ||
| 14 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Textbook of Family Medicine by Robert E. Rakel, David Rakel 2. CURRENT Diagnosis & Treatment in Family Medicine, by Jeannette South-Paul, Samuel Matheny, Evelyn Lewis 4th Edition (Lange) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
| 2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
| 3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | X | |||||
| 4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | X | |||||
| 5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | X | |||||
| 6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | X | |||||
| 7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
| 8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | X | |||||
| 9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
| 10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
| 11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
| 12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | X | |||||
| 13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
| 14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | X | |||||
| 15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | X | |||||
| 16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | X | |||||
| 17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
| 18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | X | |||||
| 19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
| 20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | X | |||||
| 21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | X | |||||
| 22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
| 23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | X | |||||
| 24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | X | |||||
| 25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
| 26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | X | |||||
| 27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | X | |||||
| 28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | X | |||||
| 29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
| 30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | X | |||||
| 31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | X | |||||
| 32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık sisteminin yapısını, güncel sağlık uygulamalarını ve aile hekimliği disiplininin bu yapı ile ilişkisini açıklar, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Birinci basamakta sık görülen semptom ve tanıların epidemiyolojisini tanımlar ve bunu özgül karar verme sürecinde kullanır, | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Aile hekimliğinde kayıtların önemini açıklar ve uygun kayıt tutar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Birinci basamak sağlık hizmetlerinden olan “Koruyucu Hekimlik” kapsamındaki Bebek-Çocuk, Gebe takipleri, aktif immunizasyon programları ve Sağlık Bakanlığınca yürütülen tarama programlarında aile hekiminin görev ve sorumluluklarını kavrar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Kontrasepsiyon, prekonsepsiyon, seyahat tıbbı gibi bireylere verilen danışmanlık hizmetlerini öğrenir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Kronik hastalıkların ve evde bakım hizmeti alan hastaların yönetimindeki aile hekikiminin görev ve sorumluluklarını kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 100 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 4 | 30 | 120 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 2 | 8 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 129 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||