Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslamda Bilim ve Tarihi | DAO 407 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Saim YILMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Tarih ve Medeniyetinde bilimle ilgili yapılan çalışmaları ve bilim insanlarını tanımak |
Dersin İçeriği | İslam Öncesi Bilim Tarihi, İslam Coğrafyasında Ortaya Çıkan Bilim Hareketi, Temsilcileri ve Yapıtları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam biliminin kökenlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | İslam coğrafyasında gerçekleştirilen bilimsel çalışmaları listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Bilimin çeşitli alanlarında buluş ve fikirleriyle ön plana çıkmış olan bilim insanlarının çalışmalarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Bilim ve medeniyet arasındaki bağı ifade eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Müslümanların yaptığı çalışmaları İslam öncesi yapılan çalışmalarla karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Bilim tarihinde öncellik problemini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Kavramı, Bilim Tarihinde Yöntem | |
2 | İslam Öncesi Bilim Tarihi: Mısır, Mezopotamya, Hindistan, Çin | |
3 | İslam Öncesi Bilim Tarihi: Orta Asya, Ege, Roma | |
4 | İslam Coğrafyasında Bilimi Hazırlayan Etkenler | |
5 | İslam Coğrafyasında Bilimin Gelişim Süreci | |
6 | Bilim Kurumları | |
7 | Coğrafya Alanındaki Çalışmalar | |
8 | Tıp Alanındaki Çalışmalar | |
9 | Astronomi Alanındaki Çalışmalar | |
10 | Matematik Alanındaki Çalışmalar | |
11 | Fizik Alanındaki Çalışmalar | |
12 | Kimya Alanındaki Çalışmalar | |
13 | Batıya Etki Eden Müslüman Bilim İnsanları | |
14 | Müslümanların Bilim Dünyasında Geri Kalmalarının Temel Sebepleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara 2011. |
Ders Kaynakları | [2] Mason, Stephen F (2001): Bilimler Tarihi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. [3] Bayraktar, M. (2000): İslam´da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları. [4] Yakıt, İ. (2002): İslam´da Bilim Tarihi, Isparta. [5] Nasr, S.H (2006): İslam ve Bilim, İstanbul. [6] Ural, Şafak (2007), Bilim Tarihi, İstanbul, Çantay Kitabevi. [7] Ronan A., Colin (2005), Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | ||||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |