Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyer ve İslam Tarihi | DAO 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Saim YILMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i ve İslam devletlerini, tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek |
Dersin İçeriği | Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed´in Hayatı, Şahsiyeti ve Faaliyetleri, Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler, Endülüs Emevi Devleti, Türklerin İslamiyeti Kabulü ve Tarih İçinde Kurulan Müslüman Türk Devletleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını anlatır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, |
4 | İlk dört halifenin tayin usullerini açıklar ve bu dönemde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
5 | Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri sorgular ve bu dönemde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav, |
6 | Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
7 | Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler döneminde bilim, kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri genel anlamda açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
8 | Endülüs Emevi Devletinin siyasi ve kültürel tarihini özetler. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
9 | Türklerin Müslüman oluş sürecini ve İlk Müslüman Türk Devletlerinin kuruluş ve gelişim süreçlerini anlatır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
10 | Selçuklu Devletinin siyasi tarihinin önemli safhalarını ve özelliklerini anlatır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Öncesi İnsanlık Tarihine Genel Bir Bakış, İslam Öncesi Hicaz Bölgesi, Arap Yarımadası ve Komşu Devletler | |
2 | Hz. Muhammed´in Nesebi, Doğumu ve Çocukluğu, Gençliği ve Peygamberliği | |
3 | Karşılaşılan Problem ve Yaşanan Mücadeleler, Habeşistan´a Hicret, Sosyal Boykot Dönemi ve Akabe Biatları, Medine´ye Hicret; Toplumsal Yapılanma | |
4 | Müşriklerle İlişkiler: Bedir, Uhud, Hendek, Hudeybiye, Umretü’l-Kaza | |
5 | Yahudilerle İlişkiler: Kaynuka, Nadir, Kureyza, Hayber | |
6 | Mekke’nin Fethi, Huneyn, Taif, Müellefe-i Kulûb; Bizansla Mücadelenin Başlaması: Mute, Tebük | |
7 | Veda Haccı, Hz. Peygamber’in Rahatsızlanması, Vefatı ve Kişiliği | |
8 | Dört Halife Dönemi: Siyasi ve Sosyo-Ekonomik Tarihe Genel Bir Bakış | |
9 | Emevi Devleti´nin Kuruluşu ve Dönemin Genel Özellikleri; Abbasi İktidarının Ortaya Çıkışı, Abbasi Devleti’nin Siyasi Tarihi | |
10 | Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler Döneminde Bilim, Kültür ve Medeniyet Alanında Yaşanan Gelişmeler | |
11 | Endülüs Emevi Devletinin Siyasi ve Kültürel Tarihine Genel Bir Bakış | |
12 | İlk Müslüman Türk Devletleri: Tolunoğulları, Ihşidîler, Sacoğulları | |
13 | Asya ve Doğu Avrupa’da Kurulan Müslüman Türk Devletleri | |
14 | Büyük Selçuklu, Irak, Kirman, Suriye ve Anadolu Selçuklu Devletlerinin Siyasi Tarihi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. [2] Yazıcı, Nesimi (2007), Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları. |
Ders Kaynakları | [3] Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları. [4] Lings, Martin (2004): Hz. Muhammed´in Hayatı, İstanbul: İnsan Yayınları [5] Siret Ansiklopedisi (1996): İstanbul, İnkılab Yayınları. [6] Hizmetli, Sabri (2001): İslam Tarihi: İlk Dönem, Ankara. [7] Apak, Adem (2007), İslam Tarihi I-IV, İstanbul: Ensar Neşriyat. [8] Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: İSAV Yayınları. [9] Algül, Hüseyin (1997), İslam Tarihi, İstanbul: Gonca Yayınları. [10] Hizmetli, Sabri (1999), İslam Tarihi, Ankara: Ankara Ün. İlahiyat F. Yayınları. [11] Hodgson, Marshall (1995): İslam´ın Serüveni, İstanbul: İz Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | ||||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | ||||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |