Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstri Sosyolojisi | IKY 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FUAT MAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT MAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Canan Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimleri hem mikro açıdan işletme bazında, hem de makro açıdan ulusal ve küresel düzeyde ele almak bu dersin temel hedefidir. Günümüzde ortaya çıkan gelişmeler tarihi kökenleri dikkate alınarak değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste iş ve çalışma ele alınacaktır. Bunun için kapitalizm, aydınlanma ve sanayi devrimi temelleri ele alınacak. daha sonra sosyal teori ve çalışmanın kısa tarihi; sonrasında ise 20. yüzyıldaki gelişmeler işlenecektir. daha sonra ise çalışma hayatındaki bazı temalar (ayrımcılık ve kontrol gibi) ele alınıp 21. yüzyıldaki durum ile ders bitirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturar ve bunları sorgular, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
2 | Sanayi Toplumu, kapitalizm ve sosyolojinin ortaya çıkışı | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
3 | Temeller: Aydınlanma ve Sanayi Devrimi | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
4 | Çalışmanın kısa tarihi ve anlamı | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
5 | Sosyal teori ve çalışma: Karl Marx | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
6 | Sosyal teori ve çalışma: Emile Durkheim | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
7 | Sosyal teori ve çalışma: Max Weber | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
8 | Ara Sınav | |
9 | 20. yüzyıl: Bilimsel yönetim yaklaşımı, Fordizm ve çalışma | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
10 | 20. yüzyıl: Fordizmden sonra | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
11 | Çalışma hayatından ayrımcılıklar | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
12 | Emek kontrolü ve direnme | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
13 | 21. yüzyıl: prekarizasyon | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
14 | Türkiye'de ve Dünya'da çalışma hayatı ile ilgili genel değerlendirme | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
Ders Kaynakları | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 Çalışma ve Toplum: Tim Strengleman & Tracey Warren, Ankara: Nobel |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda yorumlayıp, uygular. | ||||||
2 | İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla yorumlar ve uygular | X | |||||
3 | Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirme yapar. | X | |||||
4 | Alanıyla ilgili araştırma tasarlar ve uygular. | X | |||||
5 | Farklı ilerişim kanallarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
6 | Başkalarıyla birlikte çalışırken etkili iletişim kurar. | X | |||||
7 | Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
8 | Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur. | ||||||
9 | Edindiği kazanımları stajlar aracılığıyla uygulamalı olarak deneyimler. | ||||||
10 | Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve onlara geribildirim sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 65 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |