| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Ekonomisinin Temelleri | TIE 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CİHANGİR AKIN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. CİHANGİR AKIN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | İslam ekonomisinin diğer ekonomik sistemlerle karşılaştırmalı bir analizinin yapılarak, İslam ekonomisinin faaliyet alanını ve öneminin tanımlanarak alternatif bir sistem olarak tartışmasının yapılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | İslam ekonomisinin mantığı, işleyişi, temel düzeni ve günümüz ekonomilerle karşılaştırılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Benzersiz bir sistem olarak İslam ekonomisinin düşünsel altyapısını ve kurumsal temellerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Ekonomik kalkınmanın İslami ahlak ve değerlerle uyumlu sosyo ekonomik sistem ile nasıl uyuşturulabileceğini bilir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | İslam inancının ekonomik organizasyonlarda ve davranışlarda ki etkisini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | Ütopik İslam ahlakı ekonomisi, modern Müslüman ekonomiler ve İslami finansın pratik doğası arasındaki farkları anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Önde gelen Müslüman ekonomiler arasında İslami ekonomilere model teşkil edebilecek olanlara karar verebilmek için entelektüel bilgiye sahiptir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Az gelişmiş ülkelerin birçoğundaki davranışsal faktörlerin, ahlak teorisinin ve ahlak ekonomisinin yansımalarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | |
| 8 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, | |
| 9 | Anlatım, | Sınav, | |
| 10 | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, | |
| 11 | Anlatım, | Sınav, Ödev, | |
| 12 | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sistematik bir kavrama ile ekonomik sistemlerin ileri düzeyde anlaşılması ve İslam ekonomisinin yeri | |
| 2 | Sistematik bir kavrama ile ekonomik sistemlerin ileri düzeyde anlaşılması ve İslam ekonomisinin yeri | |
| 3 | İslam ekonomisinin doğası ve kapsamının ileri düzeyde kavranması ve geleneksel ekonomilerle ilişkisi | |
| 4 | İslam ekonomisinin doğası ve kapsamının ileri düzeyde kavranması ve geleneksel ekonomilerle ilişkisi | |
| 5 | İslami değerlerin ekonomik kalkınma ile uyumlu olduğunun sağlanmasına yönelik düzen, sistem ve stratejilerin ileri düzeyde kavranması | |
| 6 | İslami değerlerin ekonomik kalkınma ile uyumlu olduğunun sağlanmasına yönelik düzen, sistem ve stratejilerin ileri düzeyde kavranması | |
| 7 | Vize | |
| 8 | Şeri yasalarda mükafat, ahlaki gerekçe ve ticarette ve ticari faaliyetlerde İslami görüşün ileri derecede kavranması | |
| 9 | Şeri yasalarda mükafat, ahlaki gerekçe ve ticarette ve ticari faaliyetlerde İslami görüşün ileri derecede kavranması | |
| 10 | İslami ekonomistlerin kapitalizm ve marksizm üzerine görüşlerinin ileri düzeyde kavranması | |
| 11 | İslami ekonomistlerin kapitalizm ve marksizm üzerine görüşlerinin ileri düzeyde kavranması | |
| 12 | İslami ekonomistlerin kapitalizm ve marksizm üzerine görüşlerinin ileri düzeyde kavranması | |
| 13 | Genel tekrar | |
| 14 | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmet Tabakoğlu, İslam İktisadına Giriş, 3, Baskı, Dergah Yayınları, 2013 Mustafa Özel, İktisat ve Din, İz Yayıncılık, 1997 |
| Ders Kaynakları | Ahmet Tabakoğlu, İslam İktisadına Giriş, 3, Baskı, Dergah Yayınları, 2013 Mustafa Özel, İktisat ve Din, İz Yayıncılık, 1997 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 12 | Gerekli bilgi teknolojilerini kullanma becerisine sahip olma | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 12 |
|---|---|---|
| 1 | Benzersiz bir sistem olarak İslam ekonomisinin düşünsel altyapısını ve kurumsal temellerini tanımlar | |
| 2 | Ekonomik kalkınmanın İslami ahlak ve değerlerle uyumlu sosyo ekonomik sistem ile nasıl uyuşturulabileceğini bilir | |
| 3 | İslam inancının ekonomik organizasyonlarda ve davranışlarda ki etkisini değerlendirir | |
| 4 | Ütopik İslam ahlakı ekonomisi, modern Müslüman ekonomiler ve İslami finansın pratik doğası arasındaki farkları anlar | |
| 5 | Önde gelen Müslüman ekonomiler arasında İslami ekonomilere model teşkil edebilecek olanlara karar verebilmek için entelektüel bilgiye sahiptir | |
| 6 | Az gelişmiş ülkelerin birçoğundaki davranışsal faktörlerin, ahlak teorisinin ve ahlak ekonomisinin yansımalarını tartışır | |
| 7 | ||
| 8 | ||
| 9 | ||
| 10 | ||
| 11 | ||
| 12 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 40 | 40 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||