| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çok Kriterli Karar Verme | MYİ 541 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM DEMİR |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Karar durumlarının öğrenilmesi, Belirlilik, Risk ve Belirsizlik aLtında karar verilmesinin öğrenilmesi. Çok kriterli karar verme metotlarının, AHP, TOPSIS ve ELECTRE yöntemlerinin ve Hedef Programlamanın öğrenilmesi ve uygulanması. |
| Dersin İçeriği | Karar verme durumları, Çok kriterli karar verme, AHP, TOPSIS ve ELECTRE, Hedef Programlama |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | BELİRLİLİK AKTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR ve UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 2 | RİSK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 3 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 4 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 5 | ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİNİ KULLANMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 6 | TOPSİS VE ELECTRE YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 7 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 8 | HEDEF PROGRAMLAMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | KARAR VERME | |
| 2 | BELİRLİLİK ALINDA KARAR VERME | |
| 3 | RİSK ALTINDA KARAR VERME | |
| 4 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME | |
| 5 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME-AĞIRLIKLI PUANLAMA YÖNTEMİ | |
| 6 | ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ | |
| 7 | ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ | |
| 8 | TOPSIS | |
| 9 | VİZE | |
| 10 | TOPSIS | |
| 11 | ELECTRE | |
| 12 | ELECTRE | |
| 13 | HEDEF PROGRAMLAMA | |
| 14 | HEDEF PROGRAMLAMA |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | DERS KITABI Introduction to management science / Bernard W. Taylor |
| Ders Kaynakları | DERS KITABI Introduction to management science / Bernard W. Taylor
YARDIMCI KAYNAKLAR An introduction to management science : quantitative approaches to decision making /Anderson, Sweeny,Williams, Wisnievski Quantitative analysis for management / Barry Render, Ralph M. Stair, Michael E. Operations research an introduction / Hamdy A. Taha Introduction to Operations research/ Hillier and Lieberman Operations research : Applications and Algorithms / Wayne L. Winston
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | X | |||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | X | |||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | X | |||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | X | |||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | BELİRLİLİK AKTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR ve UYGULAR | ||||||||||||
| 2 | RİSK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||||||||
| 3 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERMEYİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||||||||
| 4 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR | ||||||||||||
| 5 | ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİNİ KULLANMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||||||||
| 6 | TOPSİS VE ELECTRE YÖNTEMLERİNİ ÖĞRENİR VE UYGULAR | ||||||||||||
| 7 | ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİ UYGULAR | ||||||||||||
| 8 | HEDEF PROGRAMLAMAYI ÖĞRENİR VE UYGULAR |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||