Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Ambalaj Materyalleri ve Teknolojileri | GDM 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEHRA AYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıda ambalajlamada kullanılan materyal çeşitleri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak, ambalaj materyali seçim kriterleri ve ambalaj test yöntemleri yanında gıda ambalajlama yöntemlerinin prensiplerini anlamak, ambalajlama ekipmanı ve metotlarını tanımak, ambalajlamadaki yeni gelişmeler ve sistemlerle tanışmaktır. Lisansüstü öğrenciler bu dersi tamamladıklarında gıda-ambalaj etkileşimlerini dikkate alarak gıdanın özelliklerine uygun ambalaj malzemesi seçebilme ve uygulayabilme yeteneği kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Ambalaj materyalleri (metal, cam, kağıt ve kağıda dayalı ambalaj materyalleri, plastik ambalaj materyalleri, çok katlı ambalaj materyalleri, aktif malzemeler,nanomalzemeler), Ambalaj malzemesi üretim yöntemleri ve özellikleri, Ambalaj kaynaklama/yapıştırma yöntemleri, Gıda ambalaj arası etkileşimler (geçirgenlik, migrasyon ve sorpsiyon), Ambalaj sızdırmazlığı ve sızdırmazlık test yöntemleri (tahribatlı ve tahribatsız yöntemler), Gıda ambalajlama teknolojileri (modifiye atmosfer paketleme, aseptik ambalajlama, yeni ambalaj teknolojileri) farklı gıda gruplarında kullanılan ambalaj materyalleri ve teknolojileri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıda sanayinde kullanılan gıda ambalaj malzemelerinin üretim süreçlerinin, malzeme çeşitlerini ve özelliklerini irdeleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Gıda ambalaj etkileşimleri dikkate alınarak gıdanın özelliklerine uygun ambalaj malzemesi seçebilme yeteneği kazanacaklardır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Gıdaya uygun ambalaj teknolojilerinin belirleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Ambalaj-gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrü arasında ilişki kurabileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Gıda kalitesi ve güvenliğine etki edebilecek ambalaja dayalı sorunları analiz edebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda ambalajlama konsepti ve terminoloji | |
2 | Kağıt ve karton ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
3 | Cam ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
4 | Metal ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
5 | Plastikler, özellikleri ve plastik işleme yöntemleri | |
6 | Plastiklerin üretiminde kullanılan katkı maddeleri ve işlevleri | |
7 | Çok katlı ambalaj malzemeleri ve gıdalarda kullanım alanları | |
8 | Gıda ambalaj etkileşimleri (migrasyon, sorpsiyon, geçirgenlik) | |
9 | Sızdırmazlık ve ambalaj sızıntı test yöntemleri | |
10 | Kontrollü ve modifiye atmosfer paketleme teknolojisi | |
11 | Aseptik ambalajlama teknolojisi | |
12 | Yeni ambalaj malzemeleri ve teknolojileri | |
13 | Spesifik gıda gruplarının ambalajlanması-I | |
14 | Spesifik gıda gruplarının ambalajlanması-II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gıda Ambalajlama Teknolojisi. 2007. Mustafa Üçüncü. Ege Üniversitesi Basımevi. Bornova, İzmir. Food Packaging, Principles and Practice. 2006. Robertson L. Gordon. CRC Press. A Handbook of Food Packaging. 1992. Second Edition. Frank A. Paine and H.Y. Paine. Blackie Academic and Professional. London, U.K. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinebilme | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |