Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıdalarda Duyusal Değerlendirme Teknikleri | GDM 553 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEHRA AYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir disiplin olan duyusal analiz dersinin amacı duyu organlarımız aracılığı ile algılanan gıdanın karakteristiklerinin ölçümü ve analiz edilmesi yoluyla gıdaların kalitesinin hızlı bir şekilde belirlenmesi konusunda kullanılabilecek teknik ve yöntemler konusunda gerekli bilgi, beceri, uygulama ve değerlendirme yeteneğinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Gıdaların duyusal özellikleri ve algılanma mekanizması Duyusal analiz koşulları Duyusal analiz için örneklerin, duyusal değerlendirme formlarının, test odalarının hazırlanması ve kontrolü Duyusal analizde kullanılacak panelistlerin seçimi ve eğitilmesi Gıda maddelerinde uygulanan duyusal test yöntemleri -farklılık testleri, -beğeni ve tercih testleri -tanımlayıcı testler Spesifik duyusal analizlerin uygulanması Duyusal analiz sonuçlarının istatistikî yöntemlerle değerlendirilmesi ve yorumlanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Duyusal analizin ürün kalitesini geliştirme, günlük üretimde kalite kontrol, yeni ürün geliştirme ve pazarlama analizlerinde kullanımını ve çıktılarını yorumlayabileceklerdir. | Anlatım, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Duyusal analiz tekniklerini diğer fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizleri tamamlayıcı olarak irdeleyeceklerdir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Amaca uygun duyusal analiz tekniği seçebileceklerdir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Duyusal analiz sonuçlarını istatistik kullanarak yorumlayabileceklerdir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Duyusal analize giriş | |
2 | Gıdanın duyusal özellikleri ve algılanma mekanizması | |
3 | Duyusal analize etki eden faktörler | |
4 | Duyusal özelliklerin ölçülmesi | |
5 | Farklılık testleri I (üçgen testi, eşlenmiş kıyaslama, ikili-üçlü kıyaslama testi) | |
6 | Farklılık testleri I-uygulama | |
7 | Farklılık testleri II (çoklu kıyaslama testi, sıralama testi, puanlama testi) | |
8 | Farklılık testleri II-uygulama | |
9 | Tanımlayıcı testler (lezzet ve tekstür profil analizleri) | |
10 | Tanımlayıcı testler-uygulama | |
11 | Tercih ve kabul edilebilirlik testleri (eşlenmiş kıyaslama, hedonik skala ve sıralama) | |
12 | Tercih ve Kabul edilebilirlik testleri-uygulama | |
13 | Tüketici testleri | |
14 | Tüketici testleri-uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları (Power point sunuları) |
Ders Kaynakları | Sensory Evaluation of Food, Theory and practice,,Jellink, G. VCH Publisher, 1985. Sensory Evaluation Techniques, Mortan C. Meilgard, Gail Vance Civille, B. Thomas Carr. 2006. CRC Press. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, T.A. Onoğur ve Y. Elmacı. Sidas Medya, 2011. SPSS istatistik programı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinebilme | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Duyusal analizin ürün kalitesini geliştirme, günlük üretimde kalite kontrol, yeni ürün geliştirme ve pazarlama analizlerinde kullanımını ve çıktılarını yorumlayabileceklerdir. | |||||||||||
2 | Duyusal analiz tekniklerini diğer fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizleri tamamlayıcı olarak irdeleyeceklerdir. | |||||||||||
3 | Amaca uygun duyusal analiz tekniği seçebileceklerdir. | |||||||||||
4 | Duyusal analiz sonuçlarını istatistik kullanarak yorumlayabileceklerdir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 5 | 2 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |