| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mühendisler İçin İleri Kestirim Teorisi | BSM 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kestirim teorisinin teorisini ve uygulamalarını öğrenciye öğretmek |
| Dersin İçeriği | Giriş, Kaosamı, Lineer Model, Parametre Kestirimi, Enküçük_kareler Kestirimi: Dizi İşlemi, Enküçük_kareler Kestirimi: Tekil_değer Bozulması, Enküçük_kareler Kestirimi: Rekürsif İşlemleri, Kestirimcilerin Küçük_örnek Özellikleri, Kestirimcilerin Geniş_örnek Özellikleri, Küçük-kare kestirimcilerinin Özellikleri, Eniyi lineer Tarafsız Kestirim, Olasılık Fonksiyonu, Maksimum_olasılık Kestirimi, Çoklu İstatistiksel Raslantı Değişkeni Gaussian Rastgele Değişkenleri, Rastgele Parametrelerin adi_karelendirilmiş Kestirimi, Maksimum Arka: Rastgele Parametrelerin Kestirimi, Ayrık zaman elemanları, Gauss_Markov Rastgele Dizileri, Sistem Tanıma gibi Gerçek Dünya Problemlerine, Haberleşmeye ve Kontrol ile ilgili Problemlere Bazı Uygulamalar, Filtreleme, Smoothing, Kestirim. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Konunun temellerini ve uygulamalarını öğretmek | Anlatım, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Kaosamı, Lineer Model, Parametre Kestirimi | |
| 2 | Enküçük_kareler Kestirimi: Dizi İşlemi | |
| 3 | Enküçük_kareler Kestirimi: Tekil_değer Bozulması | |
| 4 | Enküçük_kareler Kestirimi: Rekürsif İşlemleri | |
| 5 | Kestirimcilerin Küçük_örnek Özellikleri | |
| 6 | Kestirimcilerin Geniş_örnek Özellikleri | |
| 7 | Küçük-kare kestirimcilerinin Özellikleri | |
| 8 | Eniyi lineer Tarafsız Kestirim | |
| 9 | Olasılık Fonksiyonu, Maksimum_olasılık Kestirimi | |
| 10 | Gaussian Rastgele Değişkenleri | |
| 11 | Rastgele Parametrelerin adi_karelendirilmiş Kestirimi | |
| 12 | Maksimum Arka: Rastgele Parametrelerin Kestirimi | |
| 13 | Ayrık zaman elemanları, Gauss_Markov Rastgele Dizileri | |
| 14 | Sistem Tanıma gibi Gerçek Dünya Problemlerine, Haberleşmeye ve Kontrol ile ilgili Problemlere Bazı Uygulamalar, Filtreleme, Smoothing, Kestirim |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Lessons in Estimation Theory for Signal Processing, Communications, and Control / Jerry M. Mendel, 1995 |
| Ders Kaynakları | Probability and Stochastic Processes for Engineers / Carl W. Helstrom, 1984 Introduction to Stochastic Processes / Paul G. Hoel, Sidney C. Port, Charles J. Stone, 1972 Probability, Random Variables, and Stochastic Processes / Athanasios Papoulis, 1991 Kalman Filtering [Theory and Practice] / Mohinder S. Grawal, Angus P. Andrews, 1993 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Konunun temellerini ve uygulamalarını öğretmek |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||