Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizikte Bilgi Sistemleri | JFM 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Jeofizik alanında araştırmalar yapacak öğrencilere, jeofiziğin bilgi sistemleri hakkında tez çalışmalarında kullanabilecekleri gereken bilgi ve beceri birikimi sağlamaktır |
Dersin İçeriği | Jeofizikte veri tanımlaması. Uzaysal-Zamansal veri kavramı ve bunların çeşitleri. Jeofizikte sistem kavramı. Jeofizik modelleme yaklaşımları. Basitten karmaşık modele geçiş. Coğrafi bilgi sistemleri (CBS). CBS için temel kavramlar. CBS de veri yapıları ve yazılım sistemleri. Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri. Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizleri. Jeofizik verilerin Analog-Sayısal dönüştürülme. Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemleri. CBS ile ilgili veri sistemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler Jeofizikte verinin amaç ve kapsamını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
2 | Öğrenciler, bilgi sistemi ve Jeofizikte modelleme yaklaşımlarını tanır ve ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
3 | Öğrenciler Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizlerini tanır ve ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
4 | Öğrenciler Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri ile coğrafi bilgi sistemlerini tanır ve ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
5 | Öğrenciler Analog ve Sayısal Jeofizik verilerin dönüşüm yöntemlerini tanır ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
6 | Öğrenciler Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemlerini tanırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizikte veri tanımlaması | 1. Hafta Ders Notu |
2 | Uzaysal-Zamansal veri kavramı ve bunların çeşitleri | 2. Hafta Ders Notu |
3 | Jeofizikte sistem kavramı, Jeofizik modelleme yaklaşımları | 3. Hafta Ders Notu |
4 | Basitten karmaşık modele geçiş, Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) | 4. Hafta Ders Notu |
5 | CBS için temel kavramlar, CBS de veri yapıları ve yazılım sistemleri | 5. Hafta Ders Notu |
6 | Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri, Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizleri | 6. Hafta Ders Notu |
7 | Jeofizik verilerin Analog-Sayısal dönüştürülme | 7. Hafta Ders Notu |
8 | Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemleri | 8. Hafta Ders Notu |
9 | CBS ile ilgili veri sistemleri | 9. Hafta Ders Notu |
10 | Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması | 10. Hafta Makale |
11 | Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması | 11. Hafta Makale |
12 | Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması | 12. Hafta Makale |
13 | Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması | 13. Hafta Makale |
14 | Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması | 14. Hafta Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | BEYHAN, G ., 2007. Jeofizik ve Bilgi Sistemleri Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Jeofizik Müh.Bölümü, 2007, Sakarya |
Ders Kaynakları | 1-)Raines, G. L., B. Brodaric, ve B. R. Johnson: 1996: Digital Geologic Maps Data Model, USGS Progress Report. 2-) Wadge, G. and E. Pearson, 1991: GIS for Geology, Terra Nova, 3: 93-98. Star, J. ve J. Estes, 1990: Geographic Information Systems, An Introduction. Prentice Hall, 303s. 3-) Dangermond, J., 1988: A review of digital data commomnly available ansd some of the practical problems of entering them into a GIS, ACSM-ASPRS Annual Convention, vol. 5. 4-) Harte, John, 1988. Consider a Spherical Cow : A Course in Environmental Problem Solving. University Science Books. 5-) Van Loan, Charles F., 1999. Introduction to Scientific Computing: A Matrix- Vector Approach Using MATLAB. Prentice Hall. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 40 | 40 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |