| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Üretim Yönetimi | ISL 301 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN BAYRAM |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA CAHİT UNGAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Asuman ÜSTÜNDAĞ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Üretim felsefesi üzerinde durularak üretim kaynaklarının ve araçlarının yönetilmesi teknikleri öğretilerek, bunların ülke ekonomisi açısından önemi vurgulanarak kaynak verimliliği ve süreç etkinliği sağlanması ve arttırılması üzerinde odaklanılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, üretim kavramı üzerinde durularak üretim sisteminin ve onun çevresi ile birlikte girdi-işlem-çıktı süreci içindeki akışa paralel olarak ve yukarıda bahsedilen öğrenme çıktılarının öğrenciler tarafından kavranabilmesi için gerekli bilgiler verilerek teknikler öğretilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Üretim ve üretim yönetimi söz konusu olduğunda, gerekli kavram ve ilişkileri yorumlayarak görev tanımlarını oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Üretilecek mal ve hizmetler için hangi tür girdilere ihtiyaç duyulacağını belirler. Bunların kullanım düzeylerini hesaplar ve uygun ürün/hizmet kombinasyonlarına karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Yeni işyeri/fabrika kurulmak istendiğinde en uygun kuruluş yeri seçimi için değerlendirme yapar. Mevcut işyerinde/tesiste yerleşim değişikliklerini önerir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Tüketici ihtiyaçlarının karşılanması için yeni ürün geliştirme veya tasarım değişiklikleri sürecini planlar ve yönetir. Ürün hayat seyri için üretim stratejilerinin oluşturulmasında mühendislik ve işletme yönetimi kararlarına katkıda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Üretim faaliyetini oluşturan sürecin yönetilmesinde ve görevlerin dağıtılmasında mevcut durum ile işletme amaçları arasında kritik dengeyi kurmak amacıyla planlar yapılmasına katkıda bulunur ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Üretim sürecinde kullanılacak kaynakların nasıl temin edilip kullanılacağına dair planlar yapar ve uygular. Kaynak verimliliği ve süreç etkinliği için çalışmalar yapar, israfı önler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 7 | Mal üretimi ve hizmetin sunumunu gerçekleştirecek alanları değerlendirerek en uygun zaman-miktar-maliyet dengesini gerçekleyecek yerleşimleri betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 8 | Süreç içindeki darboğazları tanımlar, darboğaz problemlerinin çözülmesine katkıda bulunur, işletme amaçları için yerleşimleri betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 9 | Üretim için kullanılacak girdiler ile süreç içindeki faaliyetleri tasarlar, planları yapar ve ihtiyaç duyulan eksikliklerin nasıl ve ne zaman giderileceğine karar verilmesine yardımcı olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 10 | Proje yönetiminde faaliyetleri tasvir eder, yönetir, işlerin uygun bütçe ile ve zamanında gerçekleşmesini sağlamak üzere planlar yapar, proje ekiplerine katılır veya yönetir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Üretim ve Üretim yönetimi kavramlarının tanıtılması, Üretim Yönetimindeki tarihsel gelişim, Üretim Yönetiminde Planlama Kavramı, Üretim Yönetimi stratejileri, ÜYnin işletme organizasyonu içindeki yeri. | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 2 | Sistem nedir? Üretim sistemi kavramı ve üretim sistemi tipleri ve üretim sistemlerinin özellikleri ve üretim sistemine göre fabrika ve işyeri düzenleme | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 3 | Üretim Yönetiminde performans (başarı) ölçütleri. Üretim kaynakları ve kaynak verimliliği. Üretimde israf ve israf önleme çalışmaları | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 4 | Fabrika/İşyeri kuruluş yeri seçimi ve uygulamalar | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 5 | Talep tahmin yöntemleri ve tahminlerin staratejik önemi. Tahminlerin üretim planlamadaki yeri ve kullanılması | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 6 | Fabrika/işyeri düzenleme. Ürün odaklı (mamüle göre), süreç odaklı (atölye tipi) yerleşim. | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 7 | Fabrika düzenlemede montaj hatları ve hat dengeleme. Atölye tipi yerleşimde düzenleme | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Stok kontrolü ve yönetimi teknikleri | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 10 | Bütünleşik üretim planlama, malzeme ihtiyaç planlama, kapasite yönetimi ve kapasite ihtiyaç planlama | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 11 | Bütünleşik üretim planlama, malzeme ihtiyaç planlama, kapasite yönetimi ve kapasite ihtiyaç planlama | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 12 | Proje yönetimi (PERT/CPM) ve maliyet kontrolü. Proje faaliyetlerinin organizasyonu | Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 13 | Proje yönetimi (PERT/CPM) ve maliyet kontrolü. Proje faaliyetlerinin organizasyonu | Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 14 | Anlatılan konular üzerinde tartışmalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| Ders Kaynakları | Goldratt, Eliyahu (Çeviri:Ayşe Bilge Dicleli) (1984-1992-2004)AMAÇ:Sürekli İyileştirme Süreci, Optimist yayınevi, İş Romanları Yayın No: 125 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yeni ve Güncel teknolojileri takip edebilir ve bunları değerlendirebilir | ||||||
| 2 | Kurumsal Bilişim Sistemlerini işleyişini anlayabilir ve bu sistemleri temel seviyede kullanabilir | ||||||
| 3 | Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur | ||||||
| 4 | Modellenmiş işletme problemlerini bilişim teknolojileri yardımıyla çözer ve çözümleri yorumlar | ||||||
| 5 | Bilişim odaklı projelere takımın bir bireyi olarak katkı sağlar | ||||||
| 6 | Proje yönetiminde takım çalışmasını destekleyen bilgi teknolojileri araçlarını etkin bir biçimde kullanır | ||||||
| 7 | Temel işletme fonksiyonlarına ve bilişim teknolojilerine hâkim olur ve bunlar arasındaki bağlantıyı kurar | X | |||||
| 8 | Kurumsal bilişim sistemlerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması süreçlerine katkı verir. | ||||||
| 9 | Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilir ve bu dokümanları sunar | ||||||
| 10 | Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlar ve bu sunumları sunar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Üretim ve üretim yönetimi söz konusu olduğunda, gerekli kavram ve ilişkileri yorumlayarak görev tanımlarını oluşturur. | ||||||||||
| 2 | Üretilecek mal ve hizmetler için hangi tür girdilere ihtiyaç duyulacağını belirler. Bunların kullanım düzeylerini hesaplar ve uygun ürün/hizmet kombinasyonlarına karar verir. | ||||||||||
| 3 | Yeni işyeri/fabrika kurulmak istendiğinde en uygun kuruluş yeri seçimi için değerlendirme yapar. Mevcut işyerinde/tesiste yerleşim değişikliklerini önerir ve uygular. | ||||||||||
| 4 | Tüketici ihtiyaçlarının karşılanması için yeni ürün geliştirme veya tasarım değişiklikleri sürecini planlar ve yönetir. Ürün hayat seyri için üretim stratejilerinin oluşturulmasında mühendislik ve işletme yönetimi kararlarına katkıda bulunur. | ||||||||||
| 5 | Üretim faaliyetini oluşturan sürecin yönetilmesinde ve görevlerin dağıtılmasında mevcut durum ile işletme amaçları arasında kritik dengeyi kurmak amacıyla planlar yapılmasına katkıda bulunur ve uygular. | ||||||||||
| 6 | Üretim sürecinde kullanılacak kaynakların nasıl temin edilip kullanılacağına dair planlar yapar ve uygular. Kaynak verimliliği ve süreç etkinliği için çalışmalar yapar, israfı önler. | ||||||||||
| 7 | Mal üretimi ve hizmetin sunumunu gerçekleştirecek alanları değerlendirerek en uygun zaman-miktar-maliyet dengesini gerçekleyecek yerleşimleri betimler. | ||||||||||
| 8 | Süreç içindeki darboğazları tanımlar, darboğaz problemlerinin çözülmesine katkıda bulunur, işletme amaçları için yerleşimleri betimler. | ||||||||||
| 9 | Üretim için kullanılacak girdiler ile süreç içindeki faaliyetleri tasarlar, planları yapar ve ihtiyaç duyulan eksikliklerin nasıl ve ne zaman giderileceğine karar verilmesine yardımcı olur. | ||||||||||
| 10 | Proje yönetiminde faaliyetleri tasvir eder, yönetir, işlerin uygun bütçe ile ve zamanında gerçekleşmesini sağlamak üzere planlar yapar, proje ekiplerine katılır veya yönetir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 174 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||