| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Sosyolojisi | SAY 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEMA AKPINAR |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. HARUN KIRILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Çiğdem UĞAN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencileri sosyoloji ve sağlık sosyolojsi konusunda teorik ve pratik olarak bilgilendirmek; bakış açılarını genişletmek; sorgulayıcı olmalarını sağlamak; kazandıkları bilgileri ve tutumları eğitimleri ve meslek hayatları boyunca kullanmalarını sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Sağlık sosyolojisinin ana kavramları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Araştırma etiğini uygular. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Tıbbi etik sorunları değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Geleneksel sağlık pratiklerinin, doğumun, emzirmenin farkını görür. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Tıbbın yan etkilerini farkeder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Hastalık teşhisini bütün boyutlarıyla değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Telkinin ve ruhi faktörlerin sağlıkla ve hastalıkla ilişkisini kurar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık sosyolojisine giriş | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 2 | Sağlık ve hastalık kavramları | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 3 | Biyopsikososyal tıp modeli | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 4 | Plasebo ve nocebo etkisi | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 5 | Somatizasyon ve psikosomatik hastalık | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 6 | Teşhisin anlamı ve özellikleri | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 7 | Rahatsızlıkların tıbbileştirilmesi | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 8 | İatrogenesis | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 9 | ARA SINAV | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 10 | Alternatif tıbbi yönelimler | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 11 | Geleneksel ve modern doğum | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 12 | Geleneksel ve modern bebek büyütme | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 13 | Tıp etiği | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| 14 | Araştırma ve yayın etiği | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık yönetimi alanına özgü yetkinlikler kazandırmak | X | |||||
| 2 | Sağlık sektöründe inovasyon ve girişimcilik özellikleri kazanmak | X | |||||
| 3 | Etkili, sözlü ve yazılı iletişim ve profesyonel sunum yapmak | X | |||||
| 4 | Güncel sağlık yönetim bilgilerine erişmek/ulaşmak ve ekip arkadaşlarına aktarma becerisi kazanma | X | |||||
| 5 | Örgütsel verileri analiz etmek | X | |||||
| 6 | Liderlik vasıflarını güncel sorunların çözümünde kullanmak | X | |||||
| 7 | Sağlık ekosisteminin gerektirdiği sorumluluk bilincine sahip olmak | X | |||||
| 8 | Sağlık hizmeti sunumunda yasal ve etik davranışlarda bulunmak | X | |||||
| 9 | Sağlık hizmetleri sunumunu etkileyen küresel bağlamı değerlendirmek | X | |||||
| 10 | Küresel sağlık hizmetlerindeki gelişimi kavramak/anlamak/yorumlamak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Araştırma etiğini uygular. | ||||||||||
| 2 | Tıbbi etik sorunları değerlendirir. | ||||||||||
| 3 | Geleneksel sağlık pratiklerinin, doğumun, emzirmenin farkını görür. | ||||||||||
| 4 | Tıbbın yan etkilerini farkeder. | ||||||||||
| 5 | Hastalık teşhisini bütün boyutlarıyla değerlendirir. | ||||||||||
| 6 | Telkinin ve ruhi faktörlerin sağlıkla ve hastalıkla ilişkisini kurar. | ||||||||||
| 7 | Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||