Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri II | YTE 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyat Kuramları ve Eleştiri yöntemlerinin öğretilmesi. Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Eleştirinin doğuşu ve gelişimi Başlıca eleştiri kuramları ve sınıflandırmaları Eleştiri akımlarının dayandığı estetik ilkeler Eleştiride temel eğilimler Anahtar Kavramlar ( taklit / arınma, yansıtma, akıl, tabiat, sağduyu vd.) Biçim / içerik ve eser / yazar ilişkisi Üslup ve Estetik |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeni eleştiri kuramı | |
2 | Yeni Eleştiri: edebiyat Eserinde Biçim ve içerik sorun | |
3 | Edebiyat eserinde Anlam ve içeriğin Değeri | |
4 | Rus Biçimcileri | |
5 | Şiirde yazınsalllık-romanda Yazınsallık | |
6 | Yapısalcılık | |
7 | Yapısal dil bilim ve Edebiyatta Yapısalcılık | |
8 | Esere Dönük eleştiri: Araketipsel eleştiri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Okur Merkezli Kuramlar: Duygusal etki kuramı ve Alımlama Estetiği | |
11 | Okura Dönük eleştiri: izlenimci eleştiri | |
12 | Edebiyat ve hakikat | |
13 | Estetik yargılar: Nesnelci Görüş, Öznelci Görüş | |
14 | Postyapısalcılık, Derrida ve Felsefesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Hilmi Yavuz, “Yapısalcılık Üzerine: Kuram mı, Yöntem mi?” Felsefe Üzerine, 1987; 2.R.Wellek- A.Warren, Edebiyat Teorisi,(Çev.) Ö.F. Huyugüzel, İzmir 1993; 3.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı,(Çev.) Tuncay Birkan, İst. 1996; 4. Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Asa Yay., Bursa 2000. 5. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İst. 2001; 6. Nially Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yay., İst.,2003; 7.Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, İst. 2006; 8.Tahsin Yücel, Yapısalcılık, İst. 2005; 9. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İst. 2009; 10. Tahsin Yücel, Eleştiri Kuramları, İst. 2007; 11. Niall Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı Giriş, 2000 12. Ray Livingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi, ist.1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |