| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tahlili Tefsir | TFS 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Tahlili Tefsir dersinde, Kuran ayetlerinin tefsirinin hangi yönden ele alınması ve nasıl ele alınması gerektiği pratiğe dökülerek öğretilmesi hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Kuran-ı Kerim surelerinden (Bakara, Maide, Tevbe, Hûd, İsra, Kehf) ayet grupları seçilerek ayetler dil, münasebet ve kıraat gibi yönlerden tefsir edilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tahlili tefsir metodunu tanır ve diğer tefsir metotları ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Ayet tefsir edilirken hem rivayet hem de dirayet yönünün önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Ayet tefsir edilirken hangi konuların öncelikli olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Tahlili tefsir metodundaki ön plana çıkan tefsirileri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Tefsir edilen ayetler grubundan nasıl sonuçlar elde edilebileceğini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Tahlili tefsir metodu ile ayetlerin daha iyi anlaşılabileceği sonucuna varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tahlili tefsirde ele alınacak konulara genel bakış. | |
| 2 | Kuranın tefsir çeşitlerinin tanıtımı ve Tahlili Tefsirin bu çeşitler arasındaki yeri | |
| 3 | Tahlili tefsir metodunda rivayet yoluyla tefsire örnekler | |
| 4 | Tahlili tefsir metodunda ayetler arasındaki Münasebetlere örnekler. | |
| 5 | Tahlili tefsir metodunda Kuranî Kelimelerin dil yönünden incelenmesine dair örnekler | |
| 6 | Tahlili tefsir metodunda Kuranî Kelimelerin dil ve irab yönünden incelenmesine dair örnekler. | |
| 7 | Tahlili tefsir metodunda icaz yönünden ayetlerin ele alınmasına örnekler | |
| 8 | Tahlili tefsir metodunda ilmi keşifler açısından ayetlerin ele alınmasına örnekler | |
| 9 | Tahlili tefsir örneği olarak Razî Tefsiri | |
| 10 | Tahlili tefsir örneği olarak Ebussuud Tefsiri | |
| 11 | Tahlili tefsir örneği olarak Alûsî Tefsiri | |
| 12 | Tahlili tefsir örneği olarak Şevkani Tefsiri | |
| 13 | Tahlili tefsir örneği olarak İbn Aşûr Tefsiri | |
| 14 | Ders hakkında genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Razî, F.(1981): Mefâtîhul Gayb (et-Tefsîrul-Kebîr), Beyrut: Dârul-Fikr |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tahlili tefsir metodunu tanır ve diğer tefsir metotları ile karşılaştırır. | |
| 2 | Ayet tefsir edilirken hem rivayet hem de dirayet yönünün önemini kavrar. | |
| 3 | Ayet tefsir edilirken hangi konuların öncelikli olduğunu tespit eder. | |
| 4 | Tahlili tefsir metodundaki ön plana çıkan tefsirileri tanır. | |
| 5 | Tefsir edilen ayetler grubundan nasıl sonuçlar elde edilebileceğini sorgular. | |
| 6 | Tahlili tefsir metodu ile ayetlerin daha iyi anlaşılabileceği sonucuna varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||