Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bitki Stres Fizyolojisi | BIY 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ DOĞRU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bitki büyüme ve gelişmesi ile ürün miktarı ve kalitesi üzerinde olumsuz etkilere neden olan farklı stres faktörlerinin bitki metabolizmasında neden olduğu değişimlerin tanımlanması, stres toleransı ve duyarlılığının temel özelliklerinin incelenmesi, bitkilerin strese toleranslı veya duyarlılığının araştırılmasında kullanılan önemli parametrelerin kavranmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Stresin tanımı ve sınıflandırılması, bitkilerin stres faktörlerinden etkilenme derecelerini belirleyen faktörler, düşük ve yüksek sıcaklık stresi, tuz stresi, kuraklık stresi, sel veya aşırı su stresi, mineral madde stresi, allelokimyasal stres, stres faktörleri arasındaki etkileşim, stres toleransı ve strese duyarlılık, stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans, stres fizyolojisinde kullanılan parametreler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve sınıflandırılması | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
2 | Stresin bitki üzerindeki etkilerini belirleyen faktörler | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Yüksek sıcaklık stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Düşük sıcaklık stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Tuz stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | Kuraklık stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
7 | Sel veya aşırı su stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
8 | Mineral madde stresi | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
9 | Sınav | Anlatım, | Sınav, |
10 | Allelokimyasal stres | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
11 | Stres faktörleri arasındaki etkileşim | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
12 | Stres toleransı ve strese duyarlılık | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
13 | Stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
14 | Stres fizyolojisinde kullanılan parametreler | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
15 | Genel değerlendirme | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve sınıflandırılması | |
2 | Stresin bitki üzerindeki etkilerini belirleyen faktörler | |
3 | Yüksek sıcaklık stresi | |
4 | Düşük sıcaklık stresi | |
5 | Tuz stresi | |
6 | Kuraklık stresi | |
7 | Sel veya aşırı su stresi | |
8 | Mineral madde stresi | |
9 | Allelokimyasal stres | |
10 | Stres faktörleri arasındaki etkileşim | |
11 | Stres toleransı ve strese duyarlılık | |
12 | Stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans | |
13 | Stres fizyolojisinde kullanılan parametreler | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Levit J. Responses of Plant to Environmental Stresses, Vol 1, (1980), Academic Pres, New York. 2) Hale M. G., Orcutt D. M. Physiology of Plants under Stres (1987), John Wiley&Sons, New York. 3) Smallwood M. F., Calvert C. M., Bowles D. J. Plant Responses to Environmental Stres (1999) BIOS Publisher, Oxford. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık Alanı ölçeğinde metot geliştirme yöntemlerini ve bilgi elde etme yöntemlerini sağlama | ||||||
2 | Konu üzerine uygulama yapabilme | ||||||
3 | Alanıyla ilgili literatür düzeyinde temel bilgiye sahip olma | ||||||
4 | Sonuçlarını anlatabilme ve tartışabilme | ||||||
5 | Özgün konular belirleyebilme | ||||||
6 | Biyoloji alanındaki kazanımlarını disiplinler arası çalışmalarda kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
7 | Proje tabanlı çalışma yönünde tutum geliştirir. | ||||||
8 | Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | ||||||
9 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
11 | Biyoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini ilgili bilim dallarında uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
12 | Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |