| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kazak Türkçesi ve Edebiyatı | TED 638 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kazak Türkçesinin genel Türk dili tarihi içindeki yerini ortaya koymak, sözlü ve yazılı edebiyat ürünleriyle önde gelen edebi şahsiyetlerini incelemek. |
| Dersin İçeriği | Kazak Türklerinin ve Kazak Türkçesinin tarihi. Kazak Türkçesinin diğer Kıpçak lehçeleriyle ilişkisi. Kazak halk edebiyatı ürünleri. Kazak Aydınlanma Hareketinin öncüleri. 20. yüzyıl başlarındaki siyasi hareketler. Kazak Türklerinde alfabe çalışmaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kazak Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Kazak Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Kazak Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | Proje / Tasarım, Sınav, |
| 3 | Kazak Türkçesinin kökenini tespit eder ve örnekler. | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Sözlü Sınav, Ödev, Sınav, |
| 4 | Kazak Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Türkiye Türkçesiyle mukayese eder | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Proje / Tasarım, Sınav, Sözlü Sınav, |
| 5 | Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | Altı Şapka, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, |
| 6 | Kazak Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin tarihi dönemleri | Türk dilinin tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 2 | Kıpçak Türkçesi | Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 3 | Çağdaş Kıpçak şiveleri | Çağdaş Kıpçak şiveleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 4 | Kazak Türklerinin tarihi | Kazak Türkleri hakkında eser araştırması yapmak. |
| 5 | Sözlü Kazak edebiyatı | Sözlü Kazak edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak. |
| 6 | 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı | 19. yüzyıl Kazak yazılı edebiyatı hakkında eser araştırması yapmak. |
| 7 | Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı | Abay Kunanbay, Ibıray Altın Sarı ile ilgili bilgi edinmek. |
| 8 | 20. yüzyıl başları alfabe ve dil tartışmaları | Alfabe konusundaki hareketler hakkında bilgi edinmek. |
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Kazak Aydınlanma Hareketi | Kazak Aydınlanma Hareketinin içeriğini araştırmak. |
| 11 | Kazak Gazetesi | Kazak gazetesini araştırmak. |
| 12 | Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay | Şokan Velihan, Ahmet Baytursun, Mağcan Cumabay hakkında araştırma yapmak. |
| 13 | Metin incelemeleri | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
| 14 | Metin incelemeleri | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 11 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kazak Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Kazak Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. | |||||||||||||
| 2 | Kazak Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar. | |||||||||||||
| 3 | Kazak Türkçesinin kökenini tespit eder ve örnekler. | |||||||||||||
| 4 | Kazak Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Türkiye Türkçesiyle mukayese eder | |||||||||||||
| 5 | Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | |||||||||||||
| 6 | Kazak Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||