Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Poetik Metinler Işığında Yeni Edebiyat I | TED 621 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’nde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş poetikalar ve seçkin poetik metinler üzerinde durmak, bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yeniden incelemek, poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlik ve ayrılıklar üzerinde durmak suretiyle yeni değerlendirilmelerin yapılmasına yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Ziya Paşa’nın, Abdülhak Hamid’in yeni şiir anlayışı ve Muallim Naci’nin poetik beyanname sayılan ‘mukaddime’ mahiyetindeki metinlerinden başlayarak A.Haşim’in, Rıza Tevfik’in, O.Veli’nin, Necip Fazıl’ın, Asaf Halet’in vb. (Örneğin. Harâbât Mukaddimesi, Makber Mukaddimes., Piyâle Mukaddimesi, Garip Önsöz’ü,“Antalyalı Bir Genç Kıza Mektup”,“Benim Gözümle Şiir Davası” ve Bile/Yazdı gibi metinler bağlamında) genel anlamda şiir, özel anlamda kendi şiir görüşleri, eser verdikleri dönemin karakteristiği de dikkate alınarak incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri sıralar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | Bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yorumlar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Performans Görevi, Ödev, |
4 | Poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlikleri ve ayrılıkları karşılaştırır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Bu doğrultuda Poetika yorumunu geliştirir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Poetikalar ve seçkin poetik metinler hakkında hükme varır. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Poetika kavramı üzerine | |
2 | Modern Türk edebiyatında ilk poetikalar üzerine | |
3 | Ziya Paşa’nın Harâbât Mukaddimesi ve yaklaşımı | |
4 | Abdülhak Hâmid’in eserleri, Sahra, Hacle, Makber vb. Poetikaları ve değerlendirilmesi | |
5 | Recaizade M. Ekrem’in poetik görüşü, Takdir-i Elhan vb. | |
6 | Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Tevfik Fikret | |
7 | Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Cenab şahabeddin | |
8 | Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Halid Ziya | |
9 | ARASINAV | |
10 | Fecr-i Ati topluluğunun beyannamesi | |
11 | Yahya Kemal’in Poetik anlayışı ve ve değerlendirilmesi | |
12 | Mehmet Akif Ersoy’un poetik metinleri ve değerlerndirilmesi / Safahat’ın Mukaddimesi | |
13 | Hâşim’in Piyâle Mukaddimesi ve değerlendirilmesi | |
14 | Orhan Veli’nin Garip Önsöz’ü.Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Orhan Okay, Cumhuriyet Döneminde Poetikalar; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||
2 | Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||
3 | Bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||
4 | Poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlikleri ve ayrılıkları karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||
5 | Bu doğrultuda Poetika yorumunu geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||
6 | Poetikalar ve seçkin poetik metinler hakkında hükme varır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |