| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Stokastik Süreçler | ENM 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
| Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Elif Elçin Günay |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Doktora öğrencilerine stokastik süreçler konusunda genel bir beceri yetkinlik kazandırarak problemlerin modellenmesinde ve çözümünde stokastik süreçleri kullanabilmelerini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Temel olasılık konularının gözden geçirilmesi, Rassal değişkenler, Sürekli zaman stokastik süreçler, Kesikli zaman stokastik süreçler, Stokastik Süreçlerin temel özellikleri, Poisson Süreci ve özellikleri, Markov Süreçleri, Yenilenme Kuramı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve istatistikte ileri konuları bilir ve kullanabilir | ||
| 2 | Stokastik süreçlerle ilgili temel kavramları anlayıp, kullanabilir. | ||
| 3 | Dinamik süreçleri stokastik olarak modelleleyebilir | ||
| 4 | Bazı temel stokastik süreçleri analiz edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Olasılık Konularının Gözden Geçirilmesi | |
| 2 | Kesikli Rassal Değişkenler: Olasılık ve Dağılım Fonksiyonları | |
| 3 | Sürekli Rassal Değişkenler: Olasılık Yoğunluk ve Dağılım Fonksiyonları | |
| 4 | Kesikli ve Sürekli Rassal Değişkenlerin Beklenen Değeri ve Varyansı | |
| 5 | Bileşik Dağılmış Rassal Değişkenler, Koşullu Olasılık ve Koşullu Beklenen Değer | |
| 6 | Stokastik Süreçlerle İlgili Temel Kavramlar | |
| 7 | Kararlı Aralıklar ve Bağımsız Aralıklar Özellikleri | |
| 8 | Poisson Süreci ve Özellikleri | |
| 9 | Sıralı İstatistik | |
| 10 | Markov Süreci: Temel Kavramlar | |
| 11 | Sonlu ve Sayılabilir Durumlarda Markov Zincirleri | |
| 12 | Yenilenme Süreçleri | |
| 13 | Yenilenme Süreçleri (Devam) | |
| 14 | Yenilenme Süreçleri (Devam) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları: www.sakarya.edu.tr/~ukula |
| Ders Kaynakları | Ross, S. Introduction to Probability Models |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve istatistikte ileri konuları bilir ve kullanabilir | ||||||||||||
| 2 | Stokastik süreçlerle ilgili temel kavramları anlayıp, kullanabilir. | ||||||||||||
| 3 | Dinamik süreçleri stokastik olarak modelleleyebilir | ||||||||||||
| 4 | Bazı temel stokastik süreçleri analiz edebilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Ödev | 15 |
| 3. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 5 | 7 | 35 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||