Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aydınlatmada Enerji Verimliliği | EEM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CENK YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Enerji darboğazı ile karşı karşıya kalınan şu günlerde hiç şüphe yok ki en büyük ve kolay yönetilebilir enerji kaynağı enerji tasarrufu olmuştur. Enerjinin verimli kullanılması özellikle enerji tüketiminde dünya genelinde %20-25 pay sahibi olan aydınlatmada çok ciddi kazanımlar sağlayabilir. En kolay tasarruf sağlanabilecek kalem olan aydınlatmada doğru yöntem ve ekipmanların doğru kurgulanmış projelerde uygulanması ya da mevcut projelerin bu bağlamda yeniden yapılandırılması, enerji ihtiyacı artışını sınırlayabilecek bir stratejidir. Bu ders sözü edilen amaç doğrultusunda çalışacak bilim adamları ve mühendislere yol haritası çizmelerinde yardımcı olacak nitelikte bilgi ve yöntemleri içermektedir. |
Dersin İçeriği | Fotometrik büyüklükler ve yasalar, ışık üretim esasları, aydınlatma ekipmanları, aydınlatma otomasyonu, aydınlatma projeleri, aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat, aydınlatma tasarımında maliyet ve geri ödeme hesaplamaları, konutlar, kamu ve ofis binaları, sanayi, yol ve şehir içi aydınlatmalarında enerji verimliliği. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Işık üretiminin esaslarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Enerji verimli aydınlatma ekipmanlarını tanımak ve seçmek | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Enerji verimli aydınlatma projeleri hazırlamak | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Performans Görevi, |
4 | Aydınlatma ve Enerji Verimliliğine ilişkin mevzuatları bilmek ve uygulamak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | İç aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Dış aydınlatmada enerji verimli aydınlatma tasarımı yöntemlerini bilmek ve uygulamak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Aydınlatma Simülasyon programlarını kullanabilmek ve aydınlatma otomasyon çözümlerini tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotometrik büyüklükler | |
2 | Fotometrik yasalar | |
3 | Işık üretiminin esasları | |
4 | Aydınlatma ekipmanları | |
5 | Aydınlatma projelendirmede kullanılan tasarım hesapları | |
6 | Aydınlatma simülasyonu | |
7 | Aydınlatmada otomasyon | |
8 | Aydınlatmada enerji verimliliği ile ilgili mevzuat | |
9 | Aydınlatma tasarımında maliyet ve amortisman hesapları | |
10 | Konutlarda enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
11 | Kamu ve ofis binalarında enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
12 | Endüstride enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
13 | Yol ve tünel aydınlatmasında enerji verimli aydınlatma yöntemleri | |
14 | Şehir içi aydınlatmada enerji verimli aydınlatma yöntemleri ve ışık kirliliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Cenk Yavuz, Şehir Aydınlatmacılığı, Işık Kirliliği ve Aydınlatmada Enerji Verimliliği, SAÜ FBE, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |