Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cebirsel Sayılar Teorisi II MAT 568 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REFİK KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cebirsel Sayılar Teorisi I adlı derste temeli atılan konu burada sürdürülecek ve cebirsel sayıların uygulamaları Bachet-Mordell Diophantine denklemi ele alınarak incelenecektir.

Dersin İçeriği

Cebirsel tamsayılar, Sayı cisimleri, Normlar ve diskriminantlar, Modüller, İdealler ve Z-modül olarak idealler, Kalan sınıfları, Kısaltma kuralı, İdeallerin bölünebilirliği, Asallara parçalama, Esas ideal testleri, Sınıf grubu, Sınıf sayısının sonluluğu, Sınıf gruplarının hesaplanması, Bachet-Mordel denklemi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cebirsel sayılar halkasında ideallerin asal ideallere parçalanmasını öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 İdeallerin asal ideallerin çarpımı olarak yazılmasını öğrendikten sonra bunu Pell denklemlerinin çözümünde uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Sınıf sayısını hesaplar, bunu Pell denklemlerinin çözümünde kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cebirsel tamsayılar
2 Sayı cisimleri
3 Normlar ve diskriminantlar
4 Modüller
5 İdealler ve Z-modül olarak idealler
6 Kalan sınıfları
7 Kalan sınıfları
8 Kısaltma kuralı
9 İdeallerin bölünebilirliği
10 Asallara parçalama
11 Esas ideal testleri
12 Sınıf grubu ve sınıf sayısının sonluluğu
13 Sınıf gruplarının hesaplanması
14 Bachet-Mordell denklemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Ian Stewart and David Tall, Algebraic Number Theory and Fermats Last Theorem, A K Peters, Ltd., 2002.
2. Şaban Alaca and Kenneth S. Williams, Introductory Algebraic Number Theory, Cambridge University Press, 2004.
3. Algebraic Number Theory, Franz Lemmermeyer, http://www.fen.bilkent.edu.tr/~franz/ant-st.pdf
4. Algebraic Number Theory, Samir Siksek, http://www.warwick.ac.uk/~maseap/teaching/ant/antnotes.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar.
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır.
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir.
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. X
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
11 Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 11
1 Cebirsel sayılar halkasında ideallerin asal ideallere parçalanmasını öğrenir.
2 İdeallerin asal ideallerin çarpımı olarak yazılmasını öğrendikten sonra bunu Pell denklemlerinin çözümünde uygular.
3 Sınıf sayısını hesaplar, bunu Pell denklemlerinin çözümünde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
dersAKTSKredisi 6