Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anorganik Reaksiyon Mekanizmaları-I | KIM 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Anorganik Reaksiyon Mekanizmaları-II |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT TUNA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT TUNA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Günümüzde koordinasyon bileşiklerin önemi giderek artmakatadır. Kataliz uygulamalarından ilaç sanayine kadar birçok alanda koordinasyon bileşikleri etkin olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle gerek koordinasyon bileşiklerinin sentezi için gerekse bunların etkileri açısından reaksiyonların mekanizmalarının bilinmesi söz konusu oluşumların araştırılması ve açıklanabilmesi için son derece önemlidir. İfade edilen bu gereklilikten dolayı bu derste koordinasyon bileşiklerinin sentezinde gerçekleşen değişimlerin mekanizma olarak açıklanabilmesi için gerekli bilgi birkiminin oluşması sağlanacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Giriş ve tarihçe 2. Kimyasal Kinetik ve Reaksiyon Mekanizmaları 2.1. Kimyasal kinetik ve hız denklemi 2.2. Reaksiyon mekanizması ve hız denklemi 3. Reaksiyon mekanizmasının tayini 4. Kimyasal Kararlılık ve koordinasyon bileşiklerinin kararlılığı 5. Reaksiyon mekanizmalarının sınıflandırılması 6. Dört ve Beş koordinasyonlu komplekslerde reaksiyon mekanizmaları 6. 1. Kare düzlem komplekslerde yer değiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler. 6. 2. Düzgün dörtyüzlü komplekslerde yer değiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler. 6. 3. Kare piramit komplekslerde yer değiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler. 7. Altı koordinasyonlu komplekslerde yer değiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler 8. Diğer koordinasyonlardaki komplekslerdeki reaksiyon mekanizmaları 9. Yükseltgenme ve indirgenme reaksiyonlarının mekanizması 10. Katılma reaksiyonlarının mekanizması 11. Reaksiyon mekanizmalarının uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Reaksiyon Hızları ve hızların tespiti üzerinde fikir sahibi olur | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Benzetim, Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
2 | Reaksiyon mekanizmalarını tanır ve farklılıklarını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Ödev, Sınav, |
3 | Reaksiyon mekanizmaları üzerine etki eden etekenleri bilir. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Reaksiyon mekanizmaları önerir ve etkileyen faktörleri tanımlar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Tarihçe | |
2 | Kimyasal Kinetik ve reaksiyon mekanizmaları | |
3 | Reaksiyon mekanizmasının tayini | |
4 | Kimyasal kararlılık ve koordinasyon bileşiklerinde kararlılık | |
5 | Reaksiyon mekanizmalarının sınıflandırılması | |
6 | Kare düzlem komplekslerde yerdeğiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler | |
7 | Düzgün dörtyüzlü komplekslerde yerdeğiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler | |
8 | Kare piramit komplekslerde yerdeğiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Altı koordinasyonlu komplekslerde yerdeğiştirme reaksiyon mekanizması ve etkileyen faktörler | |
11 | Diğer koordinasyonlu bileşiklerindeki yerdeğiştirme reaksiyon mekanizmaları ve etkileyen faktörler | |
12 | Yükseltgenme-indirgenme reaksiyonlarının mekanizmaları | |
13 | Katılma reaksiyonlarının mekanizmaları | |
14 | Reaksiyon mekanizmalarının bazı uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Inorganic Chemistry, W.W. Porterfield, Addison Wesley, 1984. 2. Advanced Inorganic Chemistry, F.A. Cotton, G. Wilkinson, Fifth Edition, Wiley-VCH, 1988. 3. Kinetics and Mechanism of Reactions of Transition Metal Complexes, R. G. Wilkins, 2nd Revised Edition, Wiley-VCH, 1991. 4. Inorganic Reaction Mechanisms, D.O.Cokee, The Royal Society of Chemistry, 1994. 5. Inorganic and Organometallic Reaction Mechanisms, J. D. Atwood, Wiley-VCH, 1997. 6. Inrganic Chemistry, C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, Third Edition, Pearson Edu. Ltd. 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |