| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Çekirdek Fiziği II | FIZ 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMRE TABAR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. EMRE TABAR, |
| Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Nükleer Teorinin temel yönleri açıklanarak nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmaların ve nükleer reaksiyonların yapısı açıklanarak nükleer fiziğinin önemi kavratılıp dünyadaki gelişmeleri ve nükleer fiziğin yeri ile ekonomideki katkılarını aktarılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Radyoaktif Bozunma, Nükleer Radyasyonun Ölçümü, Alfa Bozunumu, Beta Bozunumu, Gamma Bozunumu |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Atom çekirdeğinin temel özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Radyoaktifliği tanımlar ve radyoaktif bozunma yasasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Bozunma türlerini kısaca açıklar ve reaksiyonlarını yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Doğal radyoaktifliğin tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Radyasyon ölçü birimlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Alfa, beta ve gama bozunum teorilerini genel hatlarıyla kaydeder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Radyoaktif Bozunma Yasası | [1] Sayfa 160-169 |
| 2 | Ürün Aktifliklerinin Çoğalması | [1] Sayfa169-173 |
| 3 | Bozunma Türleri | [1] Sayfa173-181 |
| 4 | Radyasyon Ölçü Birimleri | [1] Sayfa 181-192 |
| 5 | Radyasyonun Maddeyle Etkileşimi | [1] Sayfa 192-207 |
| 6 | Yarıiletken Dedektörler | [1] Sayfa 207-220 |
| 7 | Nükleer Ömürlerin Ölçülmesi | [1] Sayfa 220-230 |
| 8 | Diğer Dedektör Türleri | [1] Sayfa 230-246 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Temel Alfa Bozunumu Reaksiyonları | [1] Sayfa 246-251 |
| 11 | Alfa Yayınlanma Teorisi | [1] Sayfa 251-261 |
| 12 | Beta Bozunumu | [1] Sayfa 272-295 |
| 13 | Nötrino Fiziği | [1] Sayfa 295-315 |
| 14 | Gamma Bozunumu | [1] Sayfa 327-361 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Krane K. S., Nükleer Fizik 1. ve 2. Cilt çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
| Ders Kaynakları | [2] Soloviev S.G., Theory of Complex Nuclei Pergamon Pres, Oxford 1976 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
| 3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
| 5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Atom çekirdeğinin temel özelliklerini sıralar. | ||||||
| 2 | Radyoaktifliği tanımlar ve radyoaktif bozunma yasasını açıklar. | ||||||
| 3 | Bozunma türlerini kısaca açıklar ve reaksiyonlarını yazar. | ||||||
| 4 | Doğal radyoaktifliğin tanımını yapar. | ||||||
| 5 | Radyasyon ölçü birimlerini ifade eder. | ||||||
| 6 | Alfa, beta ve gama bozunum teorilerini genel hatlarıyla kaydeder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| Toplam | 35 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||