Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yer Bilimlerinde Bilgisayar Uygulamaları | JFM 211 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sismolojik, tektonik, jeomorfolojik, jeolojik, hidrojeolojik haritaların çıkartılması ve GIS ortamına aktarılması, aktif faylar aktif tektonizmaya bağlı olarak odak mekanizma çözümleri, veri tabanı oluşturularak analiz ve sorgulamaların yapılması, üç boyutlu arazi modellemeleri deprem hasar analizleri, jeofizikte kullanılan yöntem sonuçlarının ArcGIS ´te veri tabanının oluşturulması gibi bir çok alanda çalışma becerisinin kazanılabilmesi. |
Dersin İçeriği | Coğrafi Bilgi Sistemleri Nedir ve Jeofizik Mühendisliğindeki kullanım alanları, GIS Programlarının tanıtılması ve kurulumları hakkında bilgi, GMT (Generic Mapping Tools ) programını kullanarak harita çizimi yapabilme (Temel harita Bilgileri), Arc-GIS ve Mapinfo programının tanıtılması ve kurulumu, Coğrafi verilerin sorgulanması ve raporlanması, Depremsellik çalışmalarında kullanılan istatistiksel programların tanıtılması, Tehlike analizlerine giriş ve bu analizlerde kullanılan temel programlar, Zmap paket programının tanıtılması ve kullanımı ile ilgili çalışmalar, Deprem çözümlemeleri hakkında bilgi ve bunların haritalanmaları, Yakın alan deprem çözümlemelerini paket programlarla çözebilme (veri indirme ve görüntüleme becerisi kazanabilme), Tüm çalışmalardan örneklerin biraya getirilerek yorum yapabilme yeteneğinin geliştirilebilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, | |
2 | Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, | |
3 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, | |
4 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, | |
5 | Sismolojik, tektonik, jeomorfolojik, jeolojik, hidrojeolojik haritaların çıkartılması ve GIS ortamına aktarılması, aktif faylar aktif tektonizmaya bağlı olarak odak mekanizma çözümleri, veri tabanı oluşturularak analiz ve sorgulamaların yapılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | ArcGIS, MapInfo, ve GMT programlarını kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Dersi | |
2 | Coğrafi Bilgi Sistemleri Nedir ve Jeofizik Mühendisliğindeki kullanım alanları | |
3 | GIS Programlarının tanıtılması ve kurulumları hakkında bilgi | |
4 | GMT (Generic Mapping Tools ) programını kullanarak harita çizimi yapabilme (Temel harita Bilgileri) | |
5 | Arc-GIS ve Mapinfo programının tanıtılması ve kurulumu | |
6 | Veri Görüntüleme Fonksiyonları | |
7 | Arc-GIS programı ile harita çizimleri ve istatistikler analizler yapma becerisi kazanabilme | |
8 | Coğrafi verilerin sorgulanması ve raporlanması | |
9 | Depremsellik çalışmalarında kullanılan istatistiksel programların tanıtılması | |
10 | Tehlike analizlerine giriş ve bu analizlerde kullanılan temel programlar | |
11 | Zmap paket programının tanıtılması ve kullanımı ile ilgili çalışmalar | |
12 | Deprem çözümlemeleri hakkında bilgi ve bunların haritalanmaları | |
13 | Yakın alan deprem çözümlemelerini paket programlarla çözebilme (veri indirme ve görüntüleme becerisi kazanabilme) | |
14 | Tüm çalışmalardan örneklerin biraya getirilerek yorum yapabilme yeteneğinin geliştirilebilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Arc-GIS Uygulama Dökümanı (İşlem Şirketler Grubu Eğitim Dökümanları, 2004). |
Ders Kaynakları | http://www.geo.utep.edu/pub/bkonter/geol_5215/Notes/L7_GMT_handout.pdf. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 4 | 3 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |