| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yapı Statiği II | INM 208 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET ZEKİ ÖZYURT |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN KASAP, Doç.Dr. MUHAMMET ZEKİ ÖZYURT, Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ, Dr.Öğr.Üyesi NECATİ MERT, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özge Şahin, Arş.Gör. Berna İSTEGÜN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Çeşitli dış etkiler ve mesnet hareketleri altında yapı sistemlerinin Kuvvet Tabanlı ve Deplasman Tabanlı yöntemlerle çözümlenmesini aktarmak; Yapı tasarımında elverişsiz yüklemelerin nasıl elde edileceğini göstermek. |
| Dersin İçeriği | Yapı sistemlerinin tanımlanması: Kararsız, izostatik, hiperstatiklik derecesi, kinematik belirsizlik derecesi. Dış yükler ve/veyamesnet çökmeleri etkisinde hiperstatik yapı sistemlerinin çözümü: Kuvvet Yöntemi, Deplasman esaslı yöntemler(Açı Yöntemi, Moment Dağıtma(Cross) Yöntemi ve Matris deplasman Yöntemi) ile çözümü. Tesir çizgileri: yapı sistemlerinin tasarımında elverişsiz yüklemelerin elde edilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yapı sistemlerini tanımlayabilecektir . 1.1 Yapı sistemlerini ayrıklaştırabilir. 1.2. Yapı sistemlerinin matematik modelini oluşturabilir [PÇ-2] | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
| 2 | Kuvvet ve deplasman esaslı yapısal çözümlemelerin özelliklerini açıklayabilecektir [PÇ-1, PÇ-2] | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, |
| 3 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini açı yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, |
| 4 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini moment dağıtma (Cross) yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
| 5 | Tesir çizgilerini tanımlayabilecektir. 5.1 İzostatik ve hiperstatik sistemlerin tesir çizgilerini çizer 5.2 Elverişsiz yükleme yapar [PÇ-3, PÇ-4] | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Varsayımlar. Yapıların Ayrıklaştırılması. Kararsızlıklar. Hiperstatiklik ve Kinematik Belirsizlik Derecesi, Kuvvet ve Deplasman Esaslı Yöntemlerin Karşılaştırılması. | |
| 2 | Kuvvet (Uygunluk) Yöntemi formülasyonunun elde edilmesi | |
| 3 | Kuvvet Yöntemi Uygulamarı: Kiriş ve çerçeve sistemleri | |
| 4 | Kuvvet Yöntemi Uygulamaları: Kafes Sistemler | |
| 5 | Hiperstatik Sistemlerde Yerdeğiştirme Hesabı | |
| 6 | Açı Yöntemi: Düğüm noktası sabit ve hareketli sistemlerin formülasyonu. | |
| 7 | Açı Yöntemi Uygulamaları: Mesnet Hareketleri ve Isı değişimi etkisi. | |
| 8 | Açı yöntemi: Uygulamalar:Yanal deplasmanlı sistemlerin çözümü | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Moment Dağıtma (Cross) Yöntemi, genel Bilgiler, formülasyon; düğüm noktası sabit ve hareketli sistemlerin tanımı | |
| 11 | Cross Yöntemi: Uygulamalar | |
| 12 | Cross Yöntemi: Özel Durumlar | |
| 13 | Tesir Çizgileri; Müller-Breslau prensibi; hiperstatik sistemlerde kalitatif tesir çizgileri | |
| 14 | Hiperstatik Sistemlerde tesir çizgileri ile elverişsiz yüklemelerin belirlenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları SABİS sisteminde haftalık olarak dökümanlar kısmına yüklenecektir. |
| Ders Kaynakları | [1]. Girgin,K., ASksoylu, M.G., Darıulmaz, K." Yapı Statiği(Hiperstatik Yöntemler) Çözümlü Problemler", Birsen Yayınevi.2010 [2]. Hibbeler, R.C. "Structural Analysis", SI Units, 7.th.Ed. Prentice Hall. 2009 [3]. Aslam KASSIMALI." Structural Analysis", SI Ed. January 2010 [4].C.S. REDDY, " Basic Structural Analysis", Tata McGraw_Hill, 2nd. Edition,2009 [5]. H.H. West, Louis Geshwinder. "Fundementals os Structural Analysis", Wiley, 2002 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | X | |||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yapı sistemlerini tanımlayabilecektir . 1.1 Yapı sistemlerini ayrıklaştırabilir. 1.2. Yapı sistemlerinin matematik modelini oluşturabilir [PÇ-2] | |||||||||||
| 2 | Kuvvet ve deplasman esaslı yapısal çözümlemelerin özelliklerini açıklayabilecektir [PÇ-1, PÇ-2] | |||||||||||
| 3 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini açı yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | |||||||||||
| 4 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini moment dağıtma (Cross) yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | |||||||||||
| 5 | Tesir çizgilerini tanımlayabilecektir. 5.1 İzostatik ve hiperstatik sistemlerin tesir çizgilerini çizer 5.2 Elverişsiz yükleme yapar [PÇ-3, PÇ-4] |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 3. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
| Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 119 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||