| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Temel Genetik | GDM 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Temel genetik kavram ve prensiplerinin verilmesi. |
| Dersin İçeriği | Temel genetik kavramları, Populasyon genetiği, Ananın özel etkileri ve Çekirdek dışı kalıtım, Gen, kromozom ve genom mutasyonları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genetikle ilgili temel terimlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Mendel genetiğinin prensiplerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Cinsiyet tespitinde kromozomların rolünü açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | Gen haritalama tekniklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 5 | Mutasyonların önemini tartışır. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Gen ve kromozom mutasyonlarının sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel genetik kavramlar | |
| 2 | Mendel genetiği | |
| 3 | Cinsiyetin tespiti | |
| 4 | Eşey kromozomları | |
| 5 | Mayoz- parça değişimi | |
| 6 | Bağlantı | |
| 7 | Kromozom haritalama | |
| 8 | Kromozom haritalama | |
| 9 | Genler arası etkileşim | |
| 10 | Kantitatif özellikler | |
| 11 | Populasyon genetiği | |
| 12 | Çekirdek dışı kalıtım ve annenin etkileri | |
| 13 | Kromozom mutasyonları | |
| 14 | Gen mutasyonları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Temel Genetik Ders notu, Sakarya Üniversitesi |
| Ders Kaynakları | 1. Genetik (Cemal ERENSAYIN) 2. Genetik (Ahmet Yıldırım, Yaşar Karadağ, Nejdet Kandemir, Mehmet Ali Sakin) 3. Hücre Kültür Teknikleri-I: Kuramsal (Prof. Dr. Şeminur TOPAL) 4. Hücre Kültür Teknikleri-I: Uygulamalar (Prof. Dr. Şeminur TOPAL) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genetikle ilgili temel terimlerini tanımlar. | |||||||||||
| 2 | Mendel genetiğinin prensiplerini tartışır. | |||||||||||
| 3 | Cinsiyet tespitinde kromozomların rolünü açıklar. | |||||||||||
| 4 | Gen haritalama tekniklerini anlatır. | |||||||||||
| 5 | Mutasyonların önemini tartışır. | |||||||||||
| 6 | Gen ve kromozom mutasyonlarının sonuçlarını yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||