| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşletme Sanitasyonu | GDM 407 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Lisans eğitimi alan öğrencilere gıda işletmelerinde hijyen kavramının benimsetilmesi, gerek fabrikanın hijyenik olarak tasarımı gerekse hijyenin etkin olarak sağlanması için yapılması gerekenler hakkında bilgilendirmek |
| Dersin İçeriği | 1. Gıda Endüstrisinde hijyen ve sanitasyon kavramları ve önemi, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hijyen ve sanitasyon terimlerini tanımlar, gıda sektöründeki önemini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Gıda kaynaklı sağlık risklerine ve kontaminasyon kaynaklarına örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Bir gıda işletmesini sanitasyon kurallarına uygun tasarlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | Bir gıda işletmesinde makina ve techizatın sanitasyona uygun dizayn ve yerleşimini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 5 | İşletmede personelin proses sırasında uyması gereken sanitasyon kurallarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | İProses sonrası temizlikte ve dezenfeksiyonunda kirlerin özelliklerine göre hangi deterjanın kullanılması gerektiğine karar verilebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Proje / Tasarım, |
| 7 | Gıda işletmesinde zararlılarla mücadele yöntemlerine karar verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 8 | Hijyen ve sanitasyonla ilgili yasal düzenlemeleri bilir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi, mikroorganizmalar ve sanitasyon | |
| 2 | Gıda kökenli sağlık riskleri, kontaminasyon kaynakları | |
| 3 | İşletme yapısı ve hijyenik tasarımı | |
| 4 | Alet ve ekipman tasarımı | |
| 5 | Alet ve ekipman tasarımı | |
| 6 | Personel hijyeni ve eğitimi | |
| 7 | Depolama, nakliye ve sıcaklık kontrolünde otomasyon ve endüstriyel bulut | |
| 8 | Gıda işletmelerinde kullanılan güncel ve yeni geliştirilmiş deterjan ve dezenfektanların özellikleri | |
| 9 | Arasınav haftası | |
| 10 | Temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri | |
| 11 | Yeni teknoloji ile iyileştirilmiş temizlik sistemleri | |
| 12 | Zararlı kontrolü | |
| 13 | Yabancı madde ve atık yönetimi | |
| 14 | Hijyen ve sanitasyonla ilgili yasal düzenlemeler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İşletme Sanitasyonu, Ders notu, Sakarya Üniversitesi |
| Ders Kaynakları | 1.ATAMER, M.,1996. Süt Endüstrisinde Sanitasyon. Ankara Üniv. Zir. Fak. Yayın No: 1464 Ders Kitabı: 434, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hijyen ve sanitasyon terimlerini tanımlar, gıda sektöründeki önemini tartışır. | |||||||||||
| 2 | Gıda kaynaklı sağlık risklerine ve kontaminasyon kaynaklarına örnekler verir. | |||||||||||
| 3 | Bir gıda işletmesini sanitasyon kurallarına uygun tasarlayabilir | |||||||||||
| 4 | Bir gıda işletmesinde makina ve techizatın sanitasyona uygun dizayn ve yerleşimini yapabilir | |||||||||||
| 5 | İşletmede personelin proses sırasında uyması gereken sanitasyon kurallarını bilir | |||||||||||
| 6 | İProses sonrası temizlikte ve dezenfeksiyonunda kirlerin özelliklerine göre hangi deterjanın kullanılması gerektiğine karar verilebilir | |||||||||||
| 7 | Gıda işletmesinde zararlılarla mücadele yöntemlerine karar verebilir. | |||||||||||
| 8 | Hijyen ve sanitasyonla ilgili yasal düzenlemeleri bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||