| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Taşıt Emisyonları | CVM 428 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA KARABAŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜLYA KARABAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Motorlu kara taşıtların incelenmesi ve çevresel etkilerinin değerlendirilmesi |
| Dersin İçeriği | Motorlar temel kavramları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Motorun temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Yakıtlarına göre motor çeşitleri ve çalışma prensiplerini açıklar. | ||
| 3 | Teorik çevrimleri öğrenir ve çevrimlerle ilgili uygulama becerisi kazanır. | ||
| 4 | Motorda yanma prosesini ve emisyon oluşumlarını açıklar. | ||
| 5 | Hava kirliliğine sebep olan bu emisyonların giderim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||
| 6 | Türkiyede ve Dünyada uygulanan emisyon standart ve Yönetmelikleri | ||
| 7 | Emisyonların ölçümü ve taşıt aktivitesinin belirlenmesi ile İlgili uygulama becerisi geliştirir. | ||
| 8 | Taşıt emisyon faktörlerini tanımlar. | ||
| 9 | Emisyon envanterlenmesi hakkında bilgi sahibi olur ve uygulamalarla envanterleme becerisi geliştirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Motorlu taşıtlar genel tanımları ve kavramlar | |
| 2 | Çalışma prensipleri | |
| 3 | Teorik çevrimler (Buji ile ateşlemeli motor (OTTO)) | |
| 4 | Teorik çevrimler (Sıkıştırma ile ateşlemeli motor (DİZEL)) | |
| 5 | Buji ile ateşlemeli motorlarda (BAM) yanma ve emisyonlar | |
| 6 | Sıkıştırma ile ateşlemeli motorlarda (SAM) yanma ve emisyonlar | |
| 7 | BAM emisyon kontrolünde gelişmeler, katalitik konverterler | |
| 8 | SAM emisyon kontrolünde gelişmeler, katalitik konverterler, partikül filtreleri | |
| 9 | Emisyon yönetmelikleri | |
| 10 | Emisyonların ölçülmesi | |
| 11 | Taşıt aktivitelerinin belirlenmesi | |
| 12 | Taşıt emisyon faktörlerinin belirlenmesi | |
| 13 | Emisyonların envanterlenmesi | |
| 14 | Emisyonların envanterlenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine, Prentice Hall, Willard W. Pulkrabek |
| Ders Kaynakları | 1.İçten Yanmalı Motorlar, Birsen Yayınevi, İsmail Hakkı Öz. 2. Motor Teknolojisi, Nobel Yayınları, Muzaffer Hakan Yardım. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Motorun temel kavramlarını tanımlar. | |||||||||||
| 2 | Yakıtlarına göre motor çeşitleri ve çalışma prensiplerini açıklar. | |||||||||||
| 3 | Teorik çevrimleri öğrenir ve çevrimlerle ilgili uygulama becerisi kazanır. | |||||||||||
| 4 | Motorda yanma prosesini ve emisyon oluşumlarını açıklar. | |||||||||||
| 5 | Hava kirliliğine sebep olan bu emisyonların giderim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
| 6 | Türkiyede ve Dünyada uygulanan emisyon standart ve Yönetmelikleri | |||||||||||
| 7 | Emisyonların ölçümü ve taşıt aktivitesinin belirlenmesi ile İlgili uygulama becerisi geliştirir. | |||||||||||
| 8 | Taşıt emisyon faktörlerini tanımlar. | |||||||||||
| 9 | Emisyon envanterlenmesi hakkında bilgi sahibi olur ve uygulamalarla envanterleme becerisi geliştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| 3. Ödev | 10 |
| 4. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 4 | 10 | 40 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||