| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Katı Atıklar ve Kontrolü | CVM 309 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİYE SUNA ERSES YAY |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ALİYE SUNA ERSES YAY, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Genel Katı atık kavramını öğreterek,çevre mühendisliği açısından bertaraf metodlarını incelemek ve her bir metod ile ilgili mühendislik yetilerine sahip olmak. |
| Dersin İçeriği | Katı atık tanımı, bileşenleri,fiziksel,kimyasal ve biyolojik özellikleri,genel toplama taşıma ve bertaraf şekilleri,farklı bertaraf metodlarının kriter,işleyiş ve hesap parametrelerinin öğrenilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Katı atık tanımını yapar, sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Katı atıklarda madde gruplandırma ,fiziksel ,kimyasal parametreleri analiz metodlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Katı atıklarda genel toplama ,taşıma kriterlerini bilir,hesaplamalarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Düzenli depolama sahaları dizaynı, insaatı ve işletilmesini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Kompost ve biyometanizasyon proseslerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Yakma, piroliz ve gazlaştırma gibi termal bertaraf tekniklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Katı atıklar ve kontrolü yönetmeliğini inceler, plan ve projelendirmede yönetmelikle uyum sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Katı Atık Tanımı, Katı Atık Yönetimi, Entegre Katı Atık Yönetimi | |
| 2 | Katı Atık Kaynakları, Miktarı ve Karakterizasyonu | |
| 3 | Katı Atıkların Fiziksel, Kimyasal ve Biyolojik Özellikleri | |
| 4 | Katı Atıkların Toplanması ve Toplama Yöntemleri | |
| 5 | Katı Atıkların Taşınması ve Transfer İstasyonları | |
| 6 | Katı Atıkların Ayrılması ve Geri Kazanım | |
| 7 | Katı Atıkların Depolanması-Düzenli Depolama 1 | |
| 8 | Katı Atıkların Depolanması-Düzenli Depolama 2 | |
| 9 | Katı Atıkların Depolanması-Düzenli- Düzensiz (Vahşi) Depolama 3 | |
| 10 | Katı Atıkların Biyolojik Arıtma Teknolojileri (Kompost ve Biyometanizasyon) | |
| 11 | Katı Atıkların Termal Arıtma Teknolojileri (Yakma, Piroliz, Gazlaştırma) | |
| 12 | Katı Atık Bertaraf Yöntemlerinin Belirlenmesi ve Maliyet | |
| 13 | Katı Atık Yönetmeliklerinin İncelenmesi | |
| 14 | Seminer |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Çeşitli kaynaklardan derlenmiş basılmamış ders notu |
| Ders Kaynakları |
1.Tchobanoglous, G., Theisen,H., Vigil S., 1993. Integrated Solid Waste Management Engineering Principles and Management |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Katı atık tanımını yapar, sınıflandırır | |||||||||||
| 2 | Katı atıklarda madde gruplandırma ,fiziksel ,kimyasal parametreleri analiz metodlarını öğrenir. | |||||||||||
| 3 | Katı atıklarda genel toplama ,taşıma kriterlerini bilir,hesaplamalarını yapar | |||||||||||
| 4 | Düzenli depolama sahaları dizaynı, insaatı ve işletilmesini öğrenir | |||||||||||
| 5 | Kompost ve biyometanizasyon proseslerini tanır | |||||||||||
| 6 | Yakma, piroliz ve gazlaştırma gibi termal bertaraf tekniklerini tanır | |||||||||||
| 7 | Katı atıklar ve kontrolü yönetmeliğini inceler, plan ve projelendirmede yönetmelikle uyum sağlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||