| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hidrolik | CVM 208 | 4 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. RABİA KÖKLÜ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. RABİA KÖKLÜ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hidrolik temel bilgilerini vermek. |
| Dersin İçeriği | Akışkanların özellikleri;Basınç tipleri;Basınç ölçümleri;Düzlem,eğik,eğri yüzeylere gelen hidrostatik kuvvetler;Kinematik;Süreklilik,momentum ve enerji denklemleri;Gerçek akışkanların dinamiği;Boyut analizi;Pompalar;Laminer ve türbülanslı akımlar;Borularda sürekli ve yersel yük kayıpları;Seri ve paralel borular;Çok hazneli boru şebekeleri,Açık kanal akımları;Üniform akımlar;Hidrolikçe en uygun kesit;Özgül enerji,kritik derinlik;Üniform olmayan ani ve tedrici değişken akım;Su yüzü profillerinin hesabı;Akım ölçümleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini vermek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Akışkanların özellikleri;Basınç tipleri;Basınç ölçümleri;Düzlem,eğik,eğri yüzeylere gelen hidrostatik kuvvetler;Kinematik;Süreklilik,momentum ve enerji denklemleri; | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Su ve atıksu arıtma tesisleri hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | İletim sistemleri hidrolik hesap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Pompa sistemlerinin hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Su dağıtım sistemleri hidrolik hasap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Çevre Mühendisliği alanında problemleri tanımlama ,modelleme ve çözme becerisi kazandırma. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 8 | özgül enerji, ve kontrol yapılarının çözümü |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Akışkanların özellikleri; Akışkanların statiği | |
| 2 | Akışkanların statiği;Kinematik | |
| 3 | Akışkanların dinamiği | |
| 4 | Akışkanların dinamiği;Boyut analizi | Ödev 1 |
| 5 | Borularda akım(Laminer ve Türbülanslı akım) | |
| 6 | Borularda akım(Sürekli yük kayıpları) | |
| 7 | Borularda akım(Yersel yük kayıpları) | |
| 8 | Seri,paralel ve hazneleri birleştiren borular | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Pompalar | Ödev 2 |
| 11 | Açık kanal akımları(Üniform akımlar) | |
| 12 | Açık kanal akımları(Üniform olmayan akımlar) | |
| 13 | Sü yüzeyi profillerinin hesabı | |
| 14 | Akım ölçümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hidrolik Ders Notu (Basılmamış) Prof. Dr. Bülent ŞENGÖRÜR |
| Ders Kaynakları | 1-Streeter, V.L, Wylie,E.B., Fluid Mechanics, McGraw Hill, 1985. 2-Karahan, E.,Boru ve Açık Kanal Hidroliği, Teknik Kitaplar, İstanbul, 1986. 3-Yüksel,Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Beta Yayınları, İstanbul, 2000. 4-Çengel, Y.A., Cimbala, J.M., Fluid Mechanics, McGraw Hill, NewYork, 2006. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini vermek, | |||||||||||
| 2 | Akışkanların özellikleri;Basınç tipleri;Basınç ölçümleri;Düzlem,eğik,eğri yüzeylere gelen hidrostatik kuvvetler;Kinematik;Süreklilik,momentum ve enerji denklemleri; | |||||||||||
| 3 | Su ve atıksu arıtma tesisleri hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | |||||||||||
| 4 | İletim sistemleri hidrolik hesap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | |||||||||||
| 5 | Pompa sistemlerinin hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | |||||||||||
| 6 | Su dağıtım sistemleri hidrolik hasap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek, | |||||||||||
| 7 | Çevre Mühendisliği alanında problemleri tanımlama ,modelleme ve çözme becerisi kazandırma. | |||||||||||
| 8 | özgül enerji, ve kontrol yapılarının çözümü |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 2 | 7 | 14 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 186 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||