| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Ayrık İşlemsel Yapılar | BSM 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | -  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NİLÜFER YURTAY | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLÜZAR ÇİT, Prof.Dr. NİLÜFER YURTAY, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN DEMİRCİ, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özgür Çiftçi, Arş.Gör.Hüseyin Eski  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | 1.Matematiksel düşünceyi, sebep-sonuç ilişkisi oluşturmayı öğrenmek  | 
                                
| Dersin İçeriği | Bilgisayar mühendisliğindeki ve bilgisayar bilimlerindeki matematiksel tekniklere giriş,matematiksel mantık, indüksiyon, küme teorisi, bağıntılar, fonksiyonlar, cebirsel yapılar, graflar, ağaçlar ve eşleme.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | Kümeler ve fonksiyonlarla ilgili temelleri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 3 | Matematiksel sebep-sonuç ilişkisi, tümevarım ve yineleme temellerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 4 | Sayma temellerini, permütasyon, kombinasyon teoremlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Algoritma zaman karmaşıklığı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | Özyineli yapılar ve algoritmalar hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 7 | Bağıntılar ve özellikleri ile ilgili temellerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 8 | Graf temellerini ve özelliklerini öğrenir ve belirli problemlerin çözümlerini temel veri yapısı olan graf ile gerçekleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 9 | Ağaç yapısını ve özelliklerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 10 | Matematik düşünce yapısı gelişir | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Ödev, | 
| 11 | Matematiksel yapıları diğer bilimlerde kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 12 | Matematiksel çıkarsama yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 13 | Yazılan algoritmaların analizi konusunda fikir üretebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 14 | Çözümlerini algoritmik olarak ifade edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| 15 | Soyut düşünme yeteneğini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kombinasyonel problemler ve teknikler | [1] 1. Hafta Sunusu | 
| 2 | Mantık, Kümeler ve Fonksiyonlar | [1] 2. Hafta Sunusu | 
| 3 | Cebirsel Yapılar | [1] 3. Hafta Sunusu | 
| 4 | Tamsayılar ve Algoritmalar | [1] 4. Hafta Sunusu | 
| 5 | Matematiksel Muhakeme | [1] 5. Hafta Sunusu | 
| 6 | Sayma(Counting) | [1] 6. Hafta Sunusu | 
| 7 | İleri Sayma Teknikleri | [1] 7. Hafta Sunusu | 
| 8 | Bağıntı | [1] 8. Hafta Sunusu | 
| 9 | Bağıntı | [1] 9. Hafta Sunusu | 
| 10 | Graf teorisi | [1] 10. Hafta Sunusu | 
| 11 | Graf teorisi | [1] 11. Hafta Sunusu | 
| 12 | Ağaçlar | [1] 12. Hafta Sunusu | 
| 13 | Eşleme | [1] 13. Hafta Sunusu | 
| 14 | Kriptoloji | [1] 14. Hafta Sunusu | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]http://cs.sakarya.edu.tr/nyurtay adresinde  | 
                                
| Ders Kaynakları | [3]Discrete mathematical strures for computer science, Bernard Kolman, Robert C.Busby, Prentice Hall,1987.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | ||||||||||||
| 2 | Kümeler ve fonksiyonlarla ilgili temelleri öğrenir | ||||||||||||
| 3 | Matematiksel sebep-sonuç ilişkisi, tümevarım ve yineleme temellerini öğrenir. | ||||||||||||
| 4 | Sayma temellerini, permütasyon, kombinasyon teoremlerini öğrenir | ||||||||||||
| 5 | Algoritma zaman karmaşıklığı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 6 | Özyineli yapılar ve algoritmalar hakkında fikir sahibi olur | ||||||||||||
| 7 | Bağıntılar ve özellikleri ile ilgili temellerini öğrenir. | ||||||||||||
| 8 | Graf temellerini ve özelliklerini öğrenir ve belirli problemlerin çözümlerini temel veri yapısı olan graf ile gerçekleyebilir | ||||||||||||
| 9 | Ağaç yapısını ve özelliklerini öğrenir | ||||||||||||
| 10 | Matematik düşünce yapısı gelişir | ||||||||||||
| 11 | Matematiksel yapıları diğer bilimlerde kullanır | ||||||||||||
| 12 | Matematiksel çıkarsama yapabilir | ||||||||||||
| 13 | Yazılan algoritmaların analizi konusunda fikir üretebilir | ||||||||||||
| 14 | Çözümlerini algoritmik olarak ifade edebilir | ||||||||||||
| 15 | Soyut düşünme yeteneğini kullanabilir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Proje / Tasarım | 23 | 
| 2. Proje / Tasarım | 23 | 
| 3. Proje / Tasarım | 24 | 
| Toplam | 70 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||