Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Entegre Bilişim Sistemlerine Giriş | YBS 356 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ADEM AKBIYIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kurumsal kaynak planlaması işletmeler için kritik öneme sahip stratejik boyutta ele alınması gereken bir konudur. Bu derste entegre sistemler olarak geliştirilen kurumsal kaynak planlaması yazılımları hakkında temel bilgiler sunularak; sistemin belirlenmesi, kurulumu, canlıya geçişi, iş süreçlerindeki etkisi, güvenliği ve servis olarak kullanımı konuları ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | - ERP sistemleri ve evrimi, bileşenleri ve mimarisi hakkında bilgi edinmek. ERP sistemlerinin uygulanmasının avantaj ve dezavantajları, bir organizasyonun verimliliğini ve çalışan verimliliğini artırmasına nasıl yardımcı olabileceğini öğrenmek. - Sistem entegrasyonunun ne olduğunu ve kuruluşlar için neden önemli olduğunu öğrenmek. Sistem Entegrasyonunda Kurumsal Kaynak Planlama (ERP) sistemlerinin rolünü anlamak. - Kurumsal sistem modüllerini ve mimarisini ayrıntılı olarak incelemek. İyi tasarlanmış bir mimarinin ERP uygulaması üzerindeki etkilerini anlamak. Çeşitli ERP mimarileri türlerini ve ilgili mimarinin avantaj ve dezavantajlarını öğrenmek. - Sistem geliştirme yaşam döngüsünü (SDLC) ve ERP uygulama yaşam döngüsünü anlamak. SDLC ve ERP yaşam döngülerini karşılaştırmak ve değerlendirmek. ERP yaşam döngüsünde üst yönetim, danışmanlar ve konu uzmanları (KOBİ) gibi kişilerin rolünü incelemek. - Kurulum yaklaşımlarını; sistem ve şirket üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkileri anlamak. Bir ERP kurulumu sürecinin; veri güvenliği, sistem güvenilirliği ve sürdürülebilirlik gibi platform bileşenleri üzerindeki etkisini incelemek. - Bir ERP sisteminin başarılı bir şekilde satın alınması ve uygulanması sürecindeki ilk adımları anlamak. Bir satıcı ile bir sözleşme görüşmesinde atılacak adımları tanımlamak. - Başarılı bir "Canlıya Geçiş" için tüm bileşenleri ve hazırlık sürecini öğrenmek. "Canlıya Geçiş" sonrasında sistemin istikrara kavuşturulmasında neyin dahil edildiğini, sorunları ve sorunların günlük olarak nasıl izleneceğini ve giderileceğini anlamak. Operasyonel personele bilgi aktarma sürecini ve uzun vadeli sistem başarısına olan önemini kavramak. "Canlıya Geçiş" öncesi ve sonrası eğitimin önemini anlamak. - Program yönetimi ve proje yönetimi arasındaki farkı anlamak. Proje yönetim ofisinin (PMO) ve bir ERP uygulamasında ele alınması gereken alanların tanımlanması. Bir ERP uygulamasında kritik başarı faktörlerini belirlemek. - ERP sistemlerinin iş süreci yeniden yapılandırma (BPR) ve "en iyi uygulamalar" ı içerecek şekilde nasıl uygulandığını kavramak. Örgütsel Proje Yönetimi Olgunluk Modeli (OPM3) hakkında bir farkındalık geliştirerek, bir kuruluşun ERP sistemini başarılı bir şekilde uygulama becerisini değerlendirmek için nasıl kullanıldığını incelemek. İş süreci yönetimini (BPM) tanıtmak ve BPR ile olan ilişkisini incelemek. - Sistem güvenliğine yönelik çeşitli bileşenleri belirmek. ERP uygulanmasının “Canlıya Geçiş”i gerçekleştiğinde güvenliğin planlanması, test edilmesi ve hazır olması süreçlerini incelemek. ERP sistemleri ve uygulamaları ile ilgili etik ve yasal konular ile şirket varlıklarını nasıl korunacağını belirlemek. - Bulut Bilişim sistemleri ve evrimi, bileşenleri ve mimarisini öğrenmek. Dış kaynak kullanımı, ticari ve kültürel etkileri ile birlikte özellikle Hizmet olarak Yazılım (SaaS) modeli hakkında bilgi edinmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi sistemleri evrimini ve kurumların sistem entegrasyonuna ve sonuçta Kurumsal Kaynak Planlamasına (ERP) giden tarihsel rolünü anlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
2 | ERP sistemleri ve evrimi, bileşenleri ve mimarisi hakkında bilgi edinmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | ERP sistemlerinin uygulanmasının avantaj ve dezavantajlarını ve bir organizasyonun verimliliğini ve çalışan verimliliğini artırmasına nasıl yardımcı olabileceklerini anlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
4 | Uygulama sürecine genel bir bakış (ör. ERP yaşam döngüsü, proje yönetimi ve değişim yönetimi). ERP uygulama sürecini başarılı hale getirirken personel, tedarikçi firmalar, danışmanlar ve organizasyonun rolünü anlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
5 | Bir ERP sistemini uygularken, ERP sağlayıcıları ve endüstri eğilimlerine genel bir bakış getirmek için etik, global ve güvenlik zorluklarını öğrenmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurumsal Kaynak Planlamasına Giriş | |
2 | Entegre Sistemler | |
3 | Kurumsal Sistem Mimarisi | |
4 | Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü | |
5 | Sistem Kurulum Stratejileri | |
6 | Yazılım ve Tedarikçi Seçimi | |
7 | Sistemin Çalıştırılması ve Kurulum Sonrası İşlemler | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Program ve Proje Yönetimi | |
10 | Kurumsal Değişim ve İş Süreçlerinin Yeninden Yapılandırılması | |
11 | Kurumsal Yazılım Güvenliği | |
12 | Bulut Bilişim ve Dış Kaynak Kullanımı | |
13 | Güncel Sektör Uygulamaları I | |
14 | Güncel Sektör Uygulamaları II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Enterprise Systems for Management (2nd Edition) Luvai F. Motiwalla & Jeff Thompson Enterprise Resource Planning (Pearson New International Edition) Mary Sumner |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrencilerimiz işletme yönetimi konusunda temel bilgilere sahip olacaklar. | X | |||||
2 | Öğrencilerimiz ekipler halinde çalışabilecek ve işletme yönetimi görevlerinde ekip üyeleriyle bilgi paylaşabilecekler. | X | |||||
3 | Öğrencilerimiz, işletme yönetiminin görevlerinde çözümler sunmak için sorunları belirleyecek ve analiz edecekler. | X | |||||
4 | Öğrencilerimiz işletme süreci ve görevleri ile ilgili projelerde yer alacaklardır. | X | |||||
5 | Öğrencilerimiz iş idaresinin görevlerini tamamlamak için sorumluluk kabul edeceklerdir. | X | |||||
6 | Öğrencilerimiz çalışma ortamındaki etik sorunları tanımlayacak ve çözümler üreteceklerdir. | X | |||||
7 | Öğrencilerimiz bilgi ve önerilerini teknoloji destekli araçlar ve yazılı iletişim becerileri ile aktarabilirler. | ||||||
8 | Öğrencilerimiz bilgi ve önerilerini yazılı ve sözlü iletişim becerileri ile aktarabilirler. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi sistemleri evrimini ve kurumların sistem entegrasyonuna ve sonuçta Kurumsal Kaynak Planlamasına (ERP) giden tarihsel rolünü anlamak. | ||||||||
2 | ERP sistemleri ve evrimi, bileşenleri ve mimarisi hakkında bilgi edinmek. | ||||||||
3 | ERP sistemlerinin uygulanmasının avantaj ve dezavantajlarını ve bir organizasyonun verimliliğini ve çalışan verimliliğini artırmasına nasıl yardımcı olabileceklerini anlamak. | ||||||||
4 | Uygulama sürecine genel bir bakış (ör. ERP yaşam döngüsü, proje yönetimi ve değişim yönetimi). ERP uygulama sürecini başarılı hale getirirken personel, tedarikçi firmalar, danışmanlar ve organizasyonun rolünü anlamak. | ||||||||
5 | Bir ERP sistemini uygularken, ERP sağlayıcıları ve endüstri eğilimlerine genel bir bakış getirmek için etik, global ve güvenlik zorluklarını öğrenmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |