Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tatar-Başkurt Türkçesi | TDE 459 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. TUĞÇE TAKOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra KİRİK, Arş. Gör. Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencileri Tatar ve Başkurt Türk şivelerinin edebî metinlerini okuyup anlayacak ve gerektiğinde dil bakımından inceleyecek yeterliliğe ulaştırmak. |
Dersin İçeriği | Tatar ve Başkurt Türkleri hakkında bilgi, bu şivelerin Türk dili içindeki yeri, şivelerin dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tatar-Başkurt Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Tatar-Başkurt Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
3 | Tatar-Başkurt Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, |
4 | Okuduğu bir metnin Tatar-Başkurt Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Kiril harfli bir Tatar-Başkurt Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Tatar-Başkurt Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, |
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Tatar-Başkurt Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, |
8 | Tatar-Başkurt Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Tatar-Başkurt Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sözlü Sınav, |
10 | Elindeki bir Tatar-Başkurt Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Tatar-Başkurt Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Tatar Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yerini öğrenme konusunda ön hazırlık yapmak |
2 | Tatar Türkçesinin ses ve şekil özellikleri | Tatar Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özellikleri konusunda ön hazılık yapmak |
3 | Tatar Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Tatar Edebiyatının gelişimi hakkında ön bilgi sahibi olmak |
4 | Tatar Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Tatar Edebiyatının gelişimi hakkında ön bilgi sahibi olmak |
5 | Tatar Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Fatih Emirgan, Kerim Tinçura, Alimcan İbrahim, Aziz Ubeydullah, Abdurrahman Sadi´nin eserleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
6 | Tatar Türkçesinin özelliklerinin şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Tatar şairi Abdullah Tukay´ın eserleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
7 | Tatar Türkçesinin özelliklerinin şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Tatar şairi Muhammed Mirza´nın eserleri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
8 | Başkurt Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Başkurt Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Başkurt Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yeri konusunda ön hazırlık yapmak |
9 | ARASINAV | Genel tekrar |
10 | Başkurt Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, ses ve şekil özellikleri | Başkurt Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yerini öğrenme konusunda ön hazırlık yapmak |
11 | Başkurt Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Başkurt Edebiyatının gelişimi hakkında ön bilgi sahibi olmak |
12 | Başkurt Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Başkurt Türkçesinin gelişimi hakkında ön bilgi sahibi olmak |
13 | Başkurt Türkçesinin özelliklerinin şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Başkurt halkının milli kahramanı ve şairi Salavat Yulayev hakkında ön bilgi sahibi olmak |
14 | Başkurt Türkçesinin özelliklerinin şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Zeki Velidi Togan´ın eserleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ahmet B. ERCİLASUN; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak.Yay., Ank. 1989 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tatar-Başkurt Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | ||||||||||||||
2 | Tatar-Başkurt Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | ||||||||||||||
3 | Tatar-Başkurt Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder | ||||||||||||||
4 | Okuduğu bir metnin Tatar-Başkurt Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | ||||||||||||||
5 | Kiril harfli bir Tatar-Başkurt Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | ||||||||||||||
6 | Tatar-Başkurt Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | ||||||||||||||
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Tatar-Başkurt Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | ||||||||||||||
8 | Tatar-Başkurt Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder. | ||||||||||||||
9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Tatar-Başkurt Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | ||||||||||||||
10 | Elindeki bir Tatar-Başkurt Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | ||||||||||||||
11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Tatar-Başkurt Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | ||||||||||||||
12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |