| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ahlak Felsefesi | FEL 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. TUFAN ÇÖTOK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, ahlak felsefesiyle ilgili temel kavram ve konuları tanıtmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ahlakın felsefece temellendirilmesi, etik-ahlak ayrımı, bilim din ve felsefesinin ahlaka yaklaşımları, özgürlük ve sorumluluk kavramlarının etikteki yeri, Normatif etik kuramları, meta etik kuramlar ve uygulamalı etik sorunları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Platon´un ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 4 | Hume´un ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 5 | Kant düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 6 | Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Etiğin Konusu: Ahlaki Söylem ve Ahlaki Muhakeme. | |
| 2 | Betimleyici, Normatif ve Meta Etik. | |
| 3 | Ahlaki Bilinç, Özgürlük, Yükümlülük ve Ödev. | |
| 4 | Etik: Temeller ve Türler (Kozmolojik, Teolojik, Epistemolojik). | |
| 5 | Grek Etiği: Pre-Sokratik ve Sokratik Etik. | |
| 6 | Aristoteles ve Mutlulukçu Etik. | |
| 7 | Teolojik Perspektifler: Ortaçağ Etiğine Genel Bakış. | |
| 8 | Bir Rasyonalist Olarak Descartes; Bir Duygucu Olarak Hume; Bir Determinist Olarak Spinoza. | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kantçı Etik: Özgürlük ve Ödev. | |
| 11 | Egzistansiyalist Etik: Camus ve Sartre. | |
| 12 | Meta Etik Teorileri: Sezgicilik, Duyguculuk, Kural Koyuculuk, Doğalcılık. | |
| 13 | Post-Modern Etik. | |
| 14 | Uygulamalı Etik. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Cevizci, A (2002) Etik, Paradigma Yay. İstanbul |
| Ders Kaynakları | [2] Poyraz, H (1996) Dil ve Ahlak, Vadi Yay. Ankara [3] Akarsu, B (1982) Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul [4] Aristoteles (1988) Nikomakhos´a Etik, Çev. S. Babür, Hacettepe Üniv. Yay. Ankara [5] Aydın, M (1991) Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-İlişkisi, TDV, Ankara [6] Özlem, D (2004) Etik-Ahlak Felsefesi-, İnkılap Yay. İstanbul [7] Heimsoeth (1978 Ahlak Denen Bilmece, Çev. Nermi Uygur, İstanbul [8] Hudson, W.D, (1969) Modern Moral Philosophy, MacMillian Comp. London [9] Kant, İ (1982) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi Çev. I. Kuçuradi, Ankara [10] Kılıç, R (1992) Ahlakın Dini Temeli, TDV, Ankara [11] Moore, G.E (1903) Meaning and Reference, Oxford Üniv. London [12] Onart A (1977) Ahlak felsefesinde Doğalcılık Nedir? Felsefe Arkivi, Sayı:20 [13] Sahakian, W.S (1975) Ethics, An Intruduction to Theories and Problems, New York [14] Tepe, H (1992) Meta Etik: Yirminci Yüzyıl Etiğinde Normatiflik Tartışması, TFK, Ankara [15] Ülken, H.Z (1946) Ahlak, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir. | |||||||||||
| 2 | Platon´un ahlak düşüncesini tanır. | |||||||||||
| 3 | Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır. | |||||||||||
| 4 | Hume´un ahlak düşüncesini tanır. | |||||||||||
| 5 | Kant düşüncesini tanır. | |||||||||||
| 6 | Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| 3. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 189 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||