Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Ülkeleri Cografyası | COG 309 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH ARICİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye´nin komşu ve akraba olduğu ülkelerin doğal ve kültürel potansiyellerini tanıma ve bu ülkelerle karşılıklı sağlam ilişkiler kurmanın coğrafi temellerini kavramak |
Dersin İçeriği | Sovyetler Birliği´nin dağılmasından sonra bağımsızlıklarına kavuşan Türk ülkelerinin ve Türkiye´nin komşu olduğu bölgelerin yer şekilleri, iklimi, akarsu rejimi ve gölleri gibi fiziki coğrafya koşulları ile nüfus, sanayii ve tarım gibi beşeri ve ekonomik özellikleri tanıtmak ve bu ülkelerin Türkiye ile olan ilişkilerini değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Balkanların coğrafi özelliklerini, imkânlarını ve sorunlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Portfolyo, |
2 | Balkanların etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar ayırt eder | Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Proje / Tasarım, Ödev, |
3 | Balkanların Türkiye ile ilişkilerini yorumlar | Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Ödev, Performans Görevi, |
4 | Kafkasya?nın coğrafi özelliklerini, imkânlarını ve sorunlarını bilir | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Portfolyo, |
5 | Kafkasya?yı etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar ayırt eder | Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Proje / Tasarım, Ödev, |
6 | Kafkasya?nın Türkiye ile ilişkilerini yorumlar | Örnek Olay, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Ödev, Performans Görevi, |
7 | Orta Asya?nın coğrafi özelliklerini, imkânlarını ve sorunlarını bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Portfolyo, Sınav, |
8 | Orta Asya?yı etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar ayırt eder | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Orta Asya?nın Türkiye ile ilişkilerini yorumlar | Problem Çözme, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Performans Görevi, Ödev, |
10 | Türk Ülkelerinin ve Türk Topluluklarının Siyasi ve ekonomik gücünü değerlendirir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Balkan Yarımadasının başlıca coğrafi özellikleri | |
2 | Balkanları etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar | |
3 | Balkanlar ile Türkiye arasındaki ilişkiler | |
4 | Kafkasya´nın başlıca coğrafi özellikleri | |
5 | Kafkasya´yı etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar | |
6 | Kafkaslar ile Türkiye arasındaki ilişkiler | |
7 | Azerbaycan Coğrafyası ve Sorunları | |
8 | Orta Asya´nın başlıca coğrafi özellikleri | |
9 | Orta Asya´nın başlıca coğrafi özellikleri | |
10 | Orta Asya´yı etkileyen tarihi, sosyal ve siyasi olaylar | |
11 | Orta Asya ile Türkiye arasındaki ilişkiler | |
12 | Batı Türkistan Ülkeleri | |
13 | Doğu Türkistan, Afganistan, Moğolistan ve Pakistan | |
14 | Dünyanın diğer bölgelerinde Yaşayan Türkler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1)A. YİĞİT, Türk Ülkeleri ve Türklerin Yaşadıkları Bölgelerin Coğrafyası, TİSAV Elazığ Şb yay. 2000 Elazığ |
Ders Kaynakları | 2)Y.DÖNMEZ, Türk Dünyasının Beşeri ve İktisadi Coğrafyası, İ.Ü.Coğr. Enst. Yay. No:74 1973 İstanbul 3)R.ÖZEY, Tabiatı, insanı ve iktisadı ile TÜRK DÜNYASI, Öz Eğitim Yay. 1996 Konya 4)S.İLHAN, Türkiye´nin ve Türk Dünyasının Jeopolitiği, Türk Kültürünü Araştırma Ens. Yay: 134 1993 Ankara 5)M.BAINBRIDGE, Dünyada Türkler, Say Yayınları, İstanbul. 1995, 6)N.DEVLET, Çağdaş Türkîler; Doğuşundan Günümüze Büyük İslam Tarihi, Ek cilt, Çağ yayınları-İstanbul,1993, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. | X | |||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |