Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarihi II | SBE 302 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | 18. yüzyıldan 20. yüzyıla klasik dönemden farklılaşan, dönüşüm halindeki batıya uyum sağlama çabası içinde olan Osmanlı İmparatorluğu anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Lale devri sonrasında batılılaşma çabası içerisindeki Osmanlı imparatorluğunun kurumların ve sosyal yapısının 200 yıl boyunca geçirmiş olduğu değişim anlatılacaktır. 18- 19- 20. yüzyıllardaki değişim ve yenileşme çabalarına yer verilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı imparatorluğunun değişim ve dönüşüm çabaları farkedilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | 18. yüzyıl batılılaşmaya başlama dönemi öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | 19. yüzyıl imparatorluğun en uzun yüzyılı fark edilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Fransız İhtilali sonrası Osmanlı topraklarındaki değişim fark edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Tanzimat- Meşrutiyet dönemlerindeki kurumsal değişim öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Osmanlı toplumsal yapısındaki değişim anlaşılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 18 yüzyıl Siyasi gelişmeler | |
2 | Lale devri ve batılılaşma, değişim, dönüşüm devri | |
3 | III. Ahmet'ten- III. Selim'e | |
4 | III. Selim dönemi gelişmeler ve Islahatlar | |
5 | II. Mahmut dönemi gelişmeler | |
6 | Tanzimat fermanı ve gelişmeler | |
7 | Tanzimat dönemi- Islahat Fermanı | |
8 | 19. yüzyıl Siyasi gelişmeler | |
9 | Vize | |
10 | Abdülmecit ve Abdülaziz dönemi gelişmeleri | |
11 | II. Abdülhamit dönemi Gelişmeleri | |
12 | I. Meşrutiyet- İstibdat- II. Meşrutiyet Dönemleri | |
13 | 20. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu | |
14 | Osmanlı anayasa ve kanun süreçleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Koordinatör tarafından hazırlanacaktır. |
Ders Kaynakları | Belge, Murat, Osmanlı'da Kurumlar ve Kültür, Bilgi Üniversitesi Yay, İstanbul, 2005. Findlay, Carter, Modern Türkiye Tarihi, Timaş Yay, İstanbul, 2011. Findlay, Carter, Osmanlı İmparatorluğunda Bürokratik Reform-Babıali 1789-1922, Alfa Yay, İstanbul, 2019. İnalcık, H., Quataert, D., Osmanlı imparatorluğu Ekonomik ve Sosyal Tarih C:2, Eren Yay, İstanbul, 2009. Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi (V.Cilt), TTK Yay, Ankara, 2011. Karpat, Kemal, Osmanlı Modernleşmesi, Timaş Yay, İstanbul, 2014. Karpat, Kemal, Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi: Ayanlar Bürokrasi Demografi ve Modernleşme, Timaş Yay, İstanbul, 2019. Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, Arkadaş yay, İstanbul, 2015. Ortaylı, İlber, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yay, İstanbul, 2017 Zürcher, Eric Jan, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İletişim Yay, İstanbul, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |