Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortaçağ Tarihi | SBE 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dünya tarihinin önemli ve uzun zaman dilimlerinden birisi olan ortaçağı öğrencilerin anlamasını sağlamak. Dünya genelinde ortaçağ ve çerçevesinde gelişen olayların öğrenciler tarafından fark edilmesini sağlamak. Ortaçağ boyunca hüküm sürmüş toplum ve devletler üzerinden, ortaçağ kültürü anlaşılmasını sağlamak amacındadır. |
Dersin İçeriği | Ortaçağ boyunca dünya da meydana gelen gelişmelerin incelenmesi. Bu çerçevede merkeze eski kıtalar olan Asya, Avrupa ve Afrika'yı yerleştirerek, Akdeniz merkezli bir içerik takip edilecektir. Ancak Ortaçağ boyunca dünya üzerinde gerçekleşen olaylar karşılaştırmalı olarak öğretmen adaylarına sunulacaktır.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortaçağ Dünyasının Genel Özelliklerini Öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Dünya tarihinde karşılaştırmalı toplum, devlet ve medeniyetleri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Ortaçağda Avrupa da meydana gelen gelişmeleri kavrar, günümüze etkisini farkeder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Ortaçağda İslamın ortaya çıkışını ve yayılmasını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | İslam dünyasının bilim kültür sanat faaliyetlerinin önemini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Akdeniz dünyasını ve haçlı seferlerini karşılaştırmalı olarak mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Konuyu fark ettiğini ortaya koyacak yazılı bir metin ortaya çıkartır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortaçağın genel özellikleri, dünyada karşılaştırmalı ortaçağ | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | Ortaçağda Asya | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Ortaçağda Avrupa | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Ortaçağda Afrika | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Ortaçağda Amerika, Sahra altı Afrika, Uzak Asya ve diğer dünya coğrafyası | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | İslamın ortaya çıkışı ve yayılışı | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | Ortaçağda İslam Dünyası | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Ortaçağ İslam Dünyasında Bilim, Sanat, Eğitim, Kültür | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Vize (ara sınav) | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | Ortaçağ Avrupada bilim, sanat, eğitim, kültür | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | haçlı seferleri | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Akdeniz dünyası ve toplumlar arası karşılıklı ilişkiler | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Roma devletlerinin karşılaştırmalı durumu (B. Roma- D. Roma) | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Doğu Roma (Bizans) tarihi | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Barthold, W., Türkistan, çev. H. Dursun Yıldız, Ankara 1990. Barthold, W., İslam Medeniyeti Tarihi, çev. Fuat Köprülü, Ankara 1987. Demirkent, Işın, Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul 2007 Hıttı, Phılıp K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, I,II,III,IV, çev. Salih Tuğ, İstanbul 1980. Demircioğlu, Halil, Roma Tarihi, Ankara 1953. Ostrogorsky, Georg, Bizans Devleti Tarihi, çev. Fikret Işıltan, Ankara 2006. Runciman, Steven, Haçlı Seferleri Tarihi, çev. Fikret Işıltan, Ankara 1998.
Turan, Osman, Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul 1971.
Köymen, M. Altay, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi I, Ankara 1989. Meriç, Erdoğan, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara 1993.
BALIVET, Michel, Ortaçağ’da Türkler, Haçlılardan Osmanlılara (11.-15. Yüzyıllar), (çev. Ela Güntekin), Alkım Yayınevi, İstanbul 2004.
KARAKÖSE, Hasan, Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2002.
BALTACI, Cahit, İslâm Medeniyeti Tarihi, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 2005.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |