Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü | SBE 104 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | ||
Önerilen Seçmeli Dersler | ||
Dersin Dili | Türkçe | |
Dersin Seviyesi | Lisans | |
Dersin Türü | Zorunlu | |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER, | |
Dersin Yardımcıları | ||
Dersin Kategorisi | Diğer | |
Dersin Amacı |
|
|
Dersin İçeriği | Türklerin ilk anayurdu-Anayurtta kurulan ilk uygarlıklar ve devletler (Hun, Göktürk, Uygur, Akhun), Kavimler göçü ve Avrupa Hun Devleti, İslamiyet öncesi İlk Türk devletleri ile bunların ortaya koydukları kültür, medeniyet öğrencilere aktaılacaktır. Bu kapsamda, Türklerin yayıldığı geniş coğrafya ve Türk toplulukları ayrıntılı bir biçimde incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
3 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin bu günümüzde varlığını sürdüren bütün Türk halklarının ortak geçmişi olduğunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | İslam Öncesi Türk Tarihi ve kültürünün etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü, dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini, tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil, halen olmakta olduğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | İslam Öncesi Türk Tarihi’ni yaratan insanlarla günümüz Türk halkları arasındaki ortak noktaların (folklorik özellikler, dini inanışlar-ritüeller, aile yaşantıları, hukuk anlayışı ve adalet anlayışı v.b.) farkında olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin insanlığın ortak tarihine ve mirasına katkılarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | İçinde bulunduğu toplumun bir takım değerlerinin ve tepkilerinin tarihi temellere dayandığını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Kültürün dine bağlı olan ve olmayan yönlerindeki farklılaşmayı değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
11 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün gelişimini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
12 | Türkiye ve diğer Türk devlet ve toplulukları arasındaki kültürel benzerlikleri fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk tarihinin Türk ve dünya tarihi içindeki yeri | |
2 | Türk adının anlamı, Türklerin anayurdu | |
3 | Anayurttan göçler | |
4 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Hunlar) | |
5 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Göktürkler) | |
6 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Uygurlar) | |
7 | Kavimler göçü ve Batı Hunları | |
8 | Diğer Hun Boyları, Akhun, Avrupa Hun | |
9 | Ara sınav | |
10 | İslam öncesi Türklerde devlet düşüncesi ve yönetimi | |
11 | İslam öncesi Türklerde Sosyal ve ekonomik yaşam | |
12 | İslam öncesi Türklerde ordu | |
13 | İslam öncesi Türklerde din ve sanat | |
14 | İslam öncesi Türklerde bilim ve edebiyat |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
-Türk Tarihi ve Kültürü. (Ed. Cemil Öztürk). Ankara: Pegem Akademi.
Türk Kültür Tarihi ,İbrahim Kafesoğlu. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara, 1977.
İslamiyet’ten Önceki Türk Kültür Tarihi, Ögel, Bahattin, TTK Ankara, 1991. Türk Kültür Tarihi, Şerafettin Turan, Bilgi Yayınevi ,Ankara, 1990.
Rasonyi, László, Tarihte Türklük, 3. Baskı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara 1993. Esin, Emel, İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, c.1-2, Edebiyat Fakültesi Matbaası, İstanbul 1978. Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı, 8.Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007. Kurat Akdes Nimet, IV-XVIII.Yüzyıllarda Karadeniz’in Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, 2. Bakı, Murat Kitabevi Yayınları, Ankara, 1992. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |